به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، دی ۲۱، ۱۳۹۴

مدیر روزنامه کیهان: مصلحت نیست اجتهاد حسن خمینی بدون آزمون احراز شود

حسین شریعتمداری، نماینده آیت الله علی خامنه ای در موسسه کیهان و مدیر این روزنامه گفته است که "مصلحت نیست" اجتهاد حسن خمینی، نوه آیت الله روح الله خمینی که برای نامزدی در انتخابات مجلس خبرگان ثبت نام کرده، خارج از آزمون شورای نگهبان احزار شود.
آقای شریعتمداری در سرمقاله امروز ۱۹ دی ماه (۹ ژانویه) روزنامه کیهان نوشته است این اقدام "می‌تواند این توهم را در افکار عمومی پدید آورد که شورای محترم نگهبان برای فرزند یادگار امام استثنا قائل شده حال آن که توهم استثنا با ساحت مقدس امام راحل و بینش و منش آن بزرگوار همخوانی ندارد."
پیش از این علی خمینی، نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران گفته بود که از برادرش حسن خمینی، برای شرکت در آزمون اجتهاد برای حضور در رقابت های انتخابات مجلس خبرگان رهبری دعوت نشده بود اما سام سوادکوهی، عضو حقوقدان شورای نگهبان به سایت خبرآنلاین گفته است که از آقای خمینی برای آزمون دعوت شده بود.
خبرگزاری های نزدیک به جناج اصولگرا در ایران به نقل از "مسئولان شورای نگهبان" گفته اند که عدم شرکت داوطلبان در آزمون اجتهاد به منزله انصراف از نامزدی تلقی می شود. با این همه نجات الله ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان گفته بنا بر اعلام نظر محمد مؤمن، از فقهای شورای نگهبان، "ممکن است داوطلبی که در آزمون شرکت نکرده است، شرایط اجتهادش محرز شود و بتواند در ادامه مسیر انتخابات حضور داشته باشد."
مدیر روزنامه کیهان امروز نوشته است "یکی از اعضای برجسته هیئت رئیسه مجلس خبرگان در تماس با فرزند محترم یادگار امام از وی برای حضور در آزمون دعوت کرده است و حال آن که این تماس برای سایر نامزدهای خبرگان وجود نداشته است."
داشتن اجتهاد یکی از شروط اصلی برای نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان است. بر اساس قانون انتخابات مجلس خبرگان، فقط اعضای فعلی این مجلس، کسانی که در آزمون های پیشین اجتهاد شورای نگهبان قبول شده اند و یا کسانی که رهبر جمهوری اسلامی صراحتا یا ضمنا اجتهاد آنان را تائید کرده است، نیاز به شرکت در آزمون جدید ندارند. انتخابات مجلس خبرگان قرار است روز هفتم اسفند برگزار شود.



پاسخ مهاجری به شریعتمداری
روز گذشته محمد مهاجری، سردبیر سایت خبرآنلاین که در سابقه خود همکاری در روزنامه کیهان را دارد، در پاسخ کوتاهی که به سرمقاله کیهان داده، نوشته است:
«حتما خاطر مبارک جناب آقای شریعتمداری مستحضر هست که حتی اگر جناب سیدحسن خمینی از سوی فقهای شورای نگهبان مستثنا شود، اولین استثنا نیست، زیرا پدر ارجمند و بزرگوار ایشان هم (با اینکه ظاهرا کرسی درس خارج نداشت) از سوی فقهای معظم شورای نگهبان برای عضویت در خبرگان پذیرفته شدند و قطعا جناب آقای شریعتمداری با آن تصمیم مخالفتی نداشتند و  بزرگان کشور نیز آن را بخردانه دانستند.

ضمن اینکه قاعده‌ای که یک بار استثنا بردارد... لازم دیدم نکته‌ای را که ایشان از آن غفلت کرده‌اند، عرض کرده باشم. همین». 
همین‌جا باید اضافه کرد آیاتی از جمله فقیهی، اعرابی و غروی هم هستند که از استادان حوزه و برخی هم از اعضای جامعه مدرسین بوده‌‌اند که در آزمون شرکت نکرده‌‌اند و چنانچه صلاحیت آنها تأیید شود، آیا این به‌منزله استثنا قائل‌شدن شورای نگهبان برای این اعضاست.


آیت الله موسوی اردبیلی از کاندیداتوری حسن خمینی در انتخابات خبرگان استقبال کرد.

به گزارش «انتخاب»، آيت الله  موسوی اردبيلی عصر يکشنبه بيستم ديماه در ديدار با برخی از فضلای حوزه ضمن مفيد دانستن حضور حجت الاسلام و المسلمين آقای حاج سيد حسن خمينی در انتخابات خبرگان فرمودند:
حضور ايشان به خير و صلاح همه است و موجب تشويق مردم به شزکت در انتخابات می شود.

این مرجع تقلید ادامه داد: ايشان انصافاً فردی خوشفکر است و به مسائل احاطه دارد و اگر ده نفر مانند ايشان داشتيم، اوضاع ما بهتر از اين می توانست باشد.

وی افزود: سيد حسن آقا صلاحيت حضور در مجلس خبرگان را دارد و به گمان من کارشکنی های صورت گرفته به جايی نخواهد رسيد، چرا که مردم ما به امام عقيده دارند و ايشان علاوه بر انتساب به امام، فردی خوشنام و مورد علاقه مردم است.