به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، اردیبهشت ۰۵، ۱۳۹۵

تصویر یک زن سیاه پوست بر روی اسکناس جدید ۲۰ دلاری

برای نخستین بار در تاریخ آمریکا، تصویر یک زن سیاه پوست، هریت تابمَن* قهرمان مبارزه برای الغای رژیم بره داری در آمریکا و خود برده سابق، بر روی اسکناس های جدید ۲۰ دلاری نقش می بندد. این موضوع را جک لو وزیر خزانه داری آمریکا اعلام کرد.

وزیر خزانه داری آمریکا گفته که این نخستین باری است که در تاریخ آمریکا تصویر یک شخصیت سیاه پوست بر روی اسکناس های بانک ایالات متحد آمریکا نقش می بندد و بدین سان یاد یک سیاه پوست بزرگ و گرامی داشته میشود.

پس از اتخاذ این تصمیم، هیلاری کلینتون نامزد حزب دمکرات آمریکا برای انتخابات مقدماتی رئیس جمهوری در توئیتر خود به هریت تابمَن اشاره می کند و در باره او چنین می نویسد: یک زن، یک رهبر اجتماعی، یک مبارز بزرگ در راه آزادی، به هیچ وجه نمیتوانم تصور کنم که برای نقش بستن بر روی اسکناس ۲۰ دلاری، شخصیت دیگری به جز هریت تابمَن برای این منظور انتخاب شود.

در همین حال، ژانت یلن نخستین زنی که در تاریخ آمریکا به مقام ریاست بانک مرکزی این کشور نائل آمده است، میگوید: در گذار تاریخ ، زنان مبارزات بسیار مهمی برای برقراری جامعه آزاد و دمکراتیک انجام داده اند و من از تصمیم وزیر خزانه داری آمریکا در این خصوص بسیار خوشحال شدم.

هریت تابمَن در سال ۱۸۲۰ در ایالت مریلند آمریکا و در یک خانواده برده به دنیا آمد. او یکی از مبارزان علیه برده‌داری و یکی از موفق ترین رهبران سازمان راه‌آهن سری بود. سازمان راه‌آهن سری به بردگان سیاه پوست کمک می‌کرد تا به ایالت‌های شمالی که در آن برده‌داری منسوخ شده بود فرار کنند.

در سنین کودکی به کار بردگی گمارده شد. در سن ۲۴ سالگی با یک مرد سیاه پوست آزاد ازدواج کرد. در سن ۲۹ سالگی از محل سکونت خود به ایالت فیلادلفیا گریخت. پس از مدتی برای نجات خانواده خود به زادگاهش بازگشت.
وی در سفرهای مکرر خود به بیش از ۳۰۰ برده کمک کرد تا به ایالت‌های شمالی فرار کنند. بطوریکه برای دستگیری او جایزه تعیین شد.
پس از شروع جنگ داخلی آمریکا در سال ۱۸۶۱، هریت ابتدا به عنوان پرستار و آشپز و سپس به عنوان دیدبان و پیش‌آهنگ مسلح در ارتش متحد شمال خدمت کرد.

پس از مدتی به عنوان اولین زن، فرماندهی یک عملیات نظامی را برعهده گرفت که منجر به آزادی ۷۰۰ برده گردید. وی پس از جنگ به نگهداری از خانواده خود پرداخت و همچنین در جنبش مبارزه برای حقوق زنان شرکت جست. او در سال ۱۹۱۳ میلادی چشم از جهان فروبست.

رادیو فرانسه