به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، اردیبهشت ۰۷، ۱۳۹۵

ایران در سال ۲۰۱۵ بیشترین اعدام‌ها را در دهه گذشته داشته است


دولت حسن روحانی در سال  ۲۰۱۵ از نظر اعدام در ایران در ده سال اخیر بیشترین آمار را داشته است، گرچه وی با گفتمان حمایتی از حقوق بشر به روی کار آمده و به ریاست جمهوری رسیده بود.
به گزارش گوناز تی وی، احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران در سی و یکمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد:
" سازمان های حقوق بشری دنبال کننده اعدام ها توسط حکومت جمهوری اسلامی ایران، تعداد آن را در سال  ۲۰۱۵بین۹۶۶ تا ۱۰۵۴ اعدام تخمین می زنند که بیشترین نرخ در یک دهه گذشته بوده است".
احمد شهید در جدیدترین گزارش خود آورده است که در میان ماه‌های آپریل تا ژوئن ۲۰۱۵، بصورت متوسط هر روز چهار نفر در ایران اعدام شده است.
گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران از جمهوری اسلامی خواسته است که ضمن "لغو اعدام نوجوانان"، احکام "سنگسار و اعدام در ملاء عام" را نیز لغو و ممنوع اعلام دارد.
عدم وجود آزادی بیان، بی‌توجهی به حقوق زنان، دسترسی نداشتن متهمان به دادرسی عادلانه، اعتراف زیر شکنجه و نگهداری متهمان در سلول های انفرادی از موضوعاتی بوده است که احمد شهید در گزارش جدیدش به انان پرداخته است و در این خصوص خواستار برداشتن گام‌هایی از سوی دولت سرکوب‌گر ایران شده است.  
منبع: گوناز تی وی