به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، اردیبهشت ۰۳، ۱۳۹۵

گورباچف به کشورهای غربی: از منزوی کردن روسیه دست بردارید!

میخائیل گورباچف آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی، کشورهای غربی را درباره برخوردشان با روسیه نکوهش کرده است. این سیاستمدار ۸۵ ساله گفته است که غرب باید رویکردی سازنده نسبت به روسیه و پوتین داشته باشد.

آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی، میخائیل گورباچف در مقاله‌ای که در یک روزنامه دولتی روسیه منتشر شده کشورهای غربی را درباره رویکردشان نسبت به روسیه شماتت کرده است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه در روز پنج‌شنبه ۲۱ آوریل (۲ اردیبهشت) این سیاستمدار ۸۵ ساله گفته است که غرب باید دست از منزوی کردن روسیه بردارد و رویکرد سازنده‌تری در پاسخ به آنچه او "تلاش‌های پوتین به سوی عادی‌سازی روابط" نامیده در پیش گیرد.
گورباچف که رهبری شوروی را در زمان فروپاشی و پایان جنگ سرد بر عهده داشت بر نقش "مهم و مثبت" روسیه در صحنه جهانی تاکید کرده و گفته: «اکنون زمان آن رسیده که غرب تلاشش برای منزوی کردن روسیه را متوقف کند.»
روسیه و غرب این روزها بدترین سطح رابطه از زمان جنگ سرد را تجربه می‌کنند. انضمام شبه جزیره کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ آغاز این سردی روابط بود و باعث وقوع درگیری‌های خونین در شرق اوکراین شد.
با این حال گورباچف معتقد است که پوتین در برنامه سالانه پرسش و پاسخ زنده تلویزیونی که ۱۴ آوریل انجام شد نشان داده که به عادی‌سازی روابط با غرب تمایل دارد. به گفته رهبر سابق شوروی، پوتین در این برنامه زنده تلویزیونی چندین بار صحبت‌هایی کرده که نشان از تمایل او برای همکاری با غرب دارد.
گورباچف در ادامه گفته است: «آیا شرکای ما می‌توانند خودشان را با این موج جدید سازندگی تطبیق دهند؟ معلوم نیست، اما توصیه من به آنها این است که این کار را انجام دهند.»
به گفته رهبر سابق اتحاد شوروی کسی نمی‌تواند این موضوع را انکار کند که روسیه دومین نقش اصلی در دنیا را دارد و اضافه کرده کسی نمی‌خواهد یک جنگ سرد دوم دیگر در دنیا به راه بیفتد.
گورباچف همچنین به این نکته اشاره کرده که اگر روسیه و آمریکا بتوانند در پیدا کردن یک راه حل برای بحران سوریه به توافق برسند، این امر منجر به از بین رفتن تنش میان روسیه و غرب خواهد شد.
او نوشته: «اگر روند فعلی ادامه پیدا کند ما ناچاریم که آن را به سایر بخش‌های روابطمان با غرب هم تسری دهیم و این می‌تواند پروسه بهبود روابط را طولانی و سخت کند.»
گورباچف به عنوان نمونه به بحران اوکراین و درگیری‌های شرق این کشور میان جدایی‌طلبان طرفدار روسیه و نیروهای دولتی اوکراین اشاره کرده و خاطرنشان ساخته است که اگر این بحران ادامه می‌یافت مانند یک "دمل چرکین" به سراسر اروپا و تمام دنیا سرایت می‌کرد.
به نظر میخائیل گورباچف اروپا به تنهایی قادر نیست جلوی وقوع یک بحران دیگر را بگیرد. او پیشنهادش در سال ۲۰۱۴ را دوباره تکرار کرده و از اوباما و پوتین خواسته با یکدیگر دیدار و درباره بحران‌های جاری گفت‌وگو کنند.
دویچه وله