به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، اردیبهشت ۱۱، ۱۳۹۵

بیانیه ی جبهه ملی ایران به‌مناسبت روز کارگر

روز کارگر را به کارگران ایران، 
این سربازان فداکار جبهه تولید تبریک می‌گوئیم 

در فرهنگ گفتمان و ادبیات هر جامعه و سرزمینی کلمات و واژه‌ها دارای بار معنایی خاصی هستند؛ یکی از این واژگان زبان فارسی، واژه«کارگر» است.

در بسیاری از جوامع مفهوم کارگر به معنی «شاغل، کار کننده، موثر و کسی که کار میکند و مزد می‌گیرد» است اما در جامعه‌ی ما مفهوم کارگر همسو و مترادف واژه‌ی کسی است که رنج می‌برد و زحمت می‌کشد، کسی که حق و حقوقش پرداخت نمی‌شود، امنیت شغلی ندارد و ...
به طور کلی در قانون اساسی هر کشور، از جمله قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران (اصل‌های سوم، نوزدهم، بیستم، بیست و دوم، بیست و ششم، بیست و هشتم، بیست و نهم، چهل و سوم و چهل و ششم) و قوانین کار و تامین اجتماعی و آئین نامه‌ها و مصوبه‌های مربوطه، معیارها و موازینی در راستای حمایت از کارگران و برای حفاظت و صیانت نیروی انسانی در نظر گرفته شده است. در سطح بین المللی نیز کار و امنیت شغلی جزء حقوق اولیه و اساسی بشر شناخته شده و مقرراتی برای ضمانت آن تدوین شده است.
اما براستی چرا کارگران که موثرترین و کاراترین نیروهای محرکه‌ی جامعه می‌باشند و پایه‌های اقتصاد جامعه متکی به آنهاست وضعیت اسفباری را می‌گذرانند و هر روز بایستی شاهد پایمال شدن حقوق کارگران، بیکاری، کاهش امنیت شغلی، تبعیض، اخراج و تعلیق و کاهش تامین اجتماعی وزندانی شدن این قشر شریف جامعه باشیم.
آیا می‌توان سه امر مهم یعنی آزادی کار، حق کار و عدم تبعیض را که در اصل بیست و هشتم قانون اساسی به آن تصریح شده در جامعه‌ی کارگری ایران مشاهده کرد؟ آیا قوانین بین المللی و حتی قوانین داخلی در خصوص کارگران که با رنج و مشقت و سختی‌های بی شمار در کنار حقوق حداقلی که پایین تر از خط فقر است، اجرا می‌گردد؟
جبهه ملی ایران بر این باور است که سنگینی حرکت چرخ اقتصاد جامعه بر دوش کارگران است و حاکمیت موظف به تامین تمامی حقوق کارگران در معیارهای استاندارد است. بنابراین، مقوله‌ی امنیت شغلی، ساماندهی قرارداد کار، عدم تبعیض، افزایش تامین اجتماعی مناسب و در شأن کارگران، سامان بیمه‌ی بیکاری و رعایت حقوق بنیادین کار از جمله حق سازماندهی و آزادی ایجاد تشکل‌های سندیکایی؛ بایستی طبق قانون اجرا و انجام شود.
یازدهم اردیبهشت ماه ۱۳۹۵
تهران – جبهه ملی ایران