به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، اردیبهشت ۰۳، ۱۳۹۵

ایران رای دیوان عالی آمریکا را 'دستبرد به اموال جمهوری اسلامی' خواند

حسین جابری انصاری، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در بیانیه‌ای حکم دیوان عالی آمریکا در تایید پرداخت غرامت از دارایی‌های ایران را به شدت محکوم کرده و آن را "دستبرد به اموال جمهوری اسلامی ایران" خوانده است.
جابری انصاری که همراه با وزیر خارجه ایران به نیویورک سفر کرده حکم دیوان عالی آمریکا را مغایر با اصول و مبانی اولیه حقوق بین‌الملل و نشان‌دهنده "تداوم تاثیرپذیری دولت آمریکا از محافل صهیونیستی" توصیف کرده است.
دیوان عالی آمریکا روز چهارشنبه ۲۰ آوریل (اول اردیبهشت) تایید کرد که دادگاه‌های آمریکا می‌توانند در رسیدگی به دادخواهی قربانیان جرایم تروریستی، از دارایی‌‌های بلوکه‌شده ایران برای پرداخت غرامت استفاده کنند.
این رای دیوان عالی آمریکا در پاسخ به تقاضای فرجام بانک مرکزی ایران صادر شد. این بانک به رای دادگاه دیگری اعتراض کرده بود که پیشتر حکم به استفاده از حدود دو میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران برای پرداخت غرامت داده بود.
شاکیان این پرونده گروهی از بستگان ٢۴۱ تفنگدار آمریکایی هستند که در سال ١٩٨٣ در انفجار مقرشان در بیروت کشته شدند.
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران رای دیوان عالی آمریکا را به منزله سخره گرفتن عدالت و قانون دانسته و هشدار داده است که "مسئولیت جبران خسارات و پرداخت غرامت‌های تحمیل‌شده این حکم بر ایران بر عهده دولت آمریکا خواهد بود".
آقای جابری انصاری نتیجه صدور چنین احکامی را "افزایش بی‌اعتمادی شدید دولت و مردم ایران نسبت به سیاست‌های خصمانه آمریکا" عنوان کرده است.
بی بی سی