به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، اردیبهشت ۰۵، ۱۳۹۵

اوباما: گفت‌وگوی آمریکا و اروپا درباره "پیمان تجارت آزاد ماورای آتلانتیک" باید ادامه یابد

کنفرانس مطبوعاتی باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا و آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در هانوفر

باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا در نشست خبری مشترک با آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان، با وجود مخالفت‌ها علیه "پیمان تجارت آزاد ماورای آتلانتیک"، خواستار ادامه مذاکرات آمریکا و اتحادیه اروپا درباره این پیمان شد. یک روز پیش از سفر اوباما به شهر هانوفر، ده‌ها هزار نفر از نقاط مختلف آلمان و اروپا در این شهر گرد آمدند و علیه پیمان تجارت آزاد ماورای آتلانتیک دست به تظاهرات زدند.
 اوباما روز یکشنبه ۲۴ آوریل/ ۵ اردیبهشت برای مذاکره با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان وارد شهر هانوفر در این کشور شد. موضوع گفت‌وگوهای این دو مقام، اقتصاد و تجارت، امنیت در اروپا و نیز مسائل خاورمیانه عنوان شده است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه رئیس جمهوری امریکا که برای سفری شش روزه به بریتانیا و اروپا آمده، در بریتانیا ضمن حمایت از باقی ماندن این کشور در اتحادیه اروپا از بریتانیایی‌ها خواست تا در همه‌پرسی روز 23 ژوئن آینده به ماندن در این اتحادیه رای دهند.
وی همچنین تاکید کرد که باقی‌ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا با حفظ نفوذ و تاثیر این کشور در جهان همراه خواهد بود.
باراک اوباما در روزهای گذشته اعلام کرده بود: "ما از تلاش برای یک توافق در زمینه تجارت آزاد امریکا با شرکای بزرگ اروپایی خود دست نخواهیم کشید."
ماورای آتلانتیک" یا "مشارکت ماورای آتلانیک در تجارت و سرمایه‌گذاری" مذاکره کنند.
مدافعان این طرح معتقد هستند که این تجارت آزاد گسترده میان امریکا و اروپا می‌تواند باعث افزایش قدرت اقتصادی هردو طرف شود.
شنبه، یک روز پیش از ورود باراک اوباما به آلمان مخالفان این طرح در شهر هانوفر به خیابان‌ها ریختند.
دوشنبه شب هم باراک اوباما به همراه آنگلا مرکل با فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه و نیز دیوید کامرون و ماتئو رنزی، نخست وزیران بریتانیا و ایتالیا دیدار و گفت‌وگو کنند.
موضوع این مذاکرات گسترش تبادلات اطلاعاتی میان این کشورها برای گسترش مبارزه با جهادگرایان و دولت اسلامی عراق و شام است. همچنین موضوع جنگ در سوریه و نیز کنترل سیل پناهجویان سوری نیز از موضوعات مطرح شونده خواهد بود.
صدراعظم آلمان روز شنبه در دیدار از شهر غازی عیبیات ترکیه خواستار ایجاد یک "منطقه امن" در داخل خاک سوریه برای پناهجویان شده بود.
منبع: رائیو فرانسه