به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، اردیبهشت ۰۴، ۱۳۹۵

واکنش مردم به رونمایی از گشت ارشاد نامحسوس؛ بی‌اعتمادی دوچندان

مردم علیه مردم، این اولین برداشتی است که از شنیدن خبر آغاز به کار گشت نامحسوس ارشاد به ذهن می‌رسد. آیا این شخصی که کنار ما نشسته‌ است به قصد جاسوسی آمده؟

 این حس بی‌اعتمادی اجتماعی به عملکرد مسئولان در نظامی است که ۳۷ سال پیش “آزادی” یکی از سه شعار انقلاب‌اش بود. حال این حاکمیت برای رسیدن به آنچه خود می‌خواهد، مردم را مقابل مردم قرار داده تا شاید از کنار این رویارویی اجتماعی، راه خود را طی کند و مفری یابد.
سه روز پس از انتشار خبر رونمایی از گشت نامحسوس ارشاد، همچنان کاربران شبکه‌های اجتماعی آن را دنیال می‌کنند و هنوز موضوعی داغ برای پرداختن است. آنچه از برآیند واکنش‌ها در فضای مجازی برمی‌آید، آنکه این امر نه تنها ارتقای امنیت اخلاقی نیست بلکه آسیبی به اعتماد عمومی و اجتماعی می‌زند که معلوم نیست نتیجه کاشت این نفرت را چه وقت باید برداشت کرد.
گزیده ای از واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی به این طرح را در زیر می‌خوانید:
هیچ «امنیت» و «اخلاقی» با ترویج «آدم‌فروشی سازمانیافته» فراهم نمی‌شود. مطلقاًهیچ!
تنها ثمره این کار جایگزینی «ریاکاری زبونانه» به جای «ریاکاری جسورانه» در جامعه است.
*****
نفس آدم حبس می‌شود از وحشت. فیلم‌های ساینس‌فیکشن هم کم می‌آورند. ۷۰۰۰ نفر را بیاورید توی شهر که صبح تا شب نگاه کنند ببینند کی چی پوشیده و کی چکار می‌کند و گزارشش کنند. ۱۹۸۴ است؟ یا واکینگ دد؟ می‌خواهید بگویید یادتان باشد، باز هم می‌تواند ترسناک‌تر شود؟ آنوقت ما باید از این ترس هر روز بمیریم، یا بزنیم به بی‌خیالی؟ بی‌خیال شویم فردا دوباره یک داستان ترسناکتر علم نمی‌کنید؟ یعنی این فیلم رعب‌انگیز قرار نیست پایانی داشته باشد؟ چراغ‌ها قرار نیست روشن شود؟
*****
اگر کسی هدفش ایجاد دشمنی و نفرت بین اقشار مردم بود طرحی بهتر از گشت نامحسوس نمیتونست ایجادکنه،هر مرد ریشو و زن چادری ببینی میگی لابد خبرچینه!
*****
حالا که نیروی محترم انتظامی بودجه برای استخدام هفت هزار نفر گشت نامحسوس امنیت اجتماعی دارد از این تریبون از مسوولان این نیرو استدعا می کنم پانصد نیروی محسوس هم در راهنمایی و رانندگی استخدام فرمایند برای حضور در تقاطع های شهری جهت کمک به روان شدن ترافیک تهران

و من الله التوفیق

یک شهروند فاقد امنیت عصبی که صبح در ترافیک مانده

*****
گشت ارشاد نامحسوس! ٧ هزار تن! اون هم فقط در “ام القری اسلام”!

اسلامی که به چندسانتیمتر عقب رفتن روسری زنها بسته است! روسری که با گشت ارشاد محسوس و نامحسوس هزاران هزار تن باید حفظ شه! یک هزارم اینها رو بگذارید که جلوی دزدی ها و مال مردم خوری ها گرفته بشه شاید که خدا و خلق خدا هم راضی بشن

*****
گشت نامحسوس ارشاد یعنی هفت هزار مخل آسایش، آرامش و امنیت مردم

مشکل جدید بانوان ایران زمین اینه که اگه کسی به بدنشون وقیحانه خیره شد نمیدونن طرف هیزه یا گشت نامحسوس

این سخن چقدر آشناست: نخواهم گذاشت مأموری بی‌نام و نشان از کسی سؤال کند؛ دختران جامعه ما خود حافظ حجاب و عفاف هستند

*****
در روزهای اخیر بحث در مورد گشت نامحسوس اخلاقی فراوان به چشم میخورد که عمدتاً آن را مورد انتقاد قرار داده اند. آنچه در این انتقادها به ذهن متبادر می شود این است که گویی صرفاً نامحسوس بودن آن ناپسند و نادرست است در حالی که اصل گشت اخلاقی و به عبارت بهتر دخالت دولت در اخلاق و تحمیل اخلاق خاص خود به مردم باید در معرض انتقاد قرار گیرد. اگر دولت در امر اخلاق بیطرف نباشد لاجرم برای گسترش اخلاق مد نظر خویش به هر وسیله ای چنگ خواهد زد و به هر روشی متوسل خواهد شد.
اتفاقاً این رابطه باید برعکس باشد و سازوکارهایی تعبیه شود که مردم بتوانند به صورت محسوس و نامحسوس بر حکومت و کارگزارانش نظارت داشته باشند آنهم دولتی که به گفته معاون اول رئیس جمهور از فساد ساختاری رنج می برد و مشکلات عدیده ای دارد.
*****
گشت نامحسوس ارشاد، با سازماندهی ۷ هزار نفر قرار است مردم تهران را تحت نظر قرار دهد و برای بدحجابان تشکیل پرونده دهد.
در این باره نکات زیر قابل تأمل است:
۱ – چه بر سر کشور، نظام، انقلاب، مردم و کلیت جامعه آمده است که ۳۷ سال بعد از انقلاب اسلامی، در پایتخت جمهوری اسلامی ایران، ۷ هزار نفر را سازماندهی کرده اند که در خیابان ها، مردم را بپایند و علیه آنها گزارش دهند که فلانی صدای ضبط ماشین اش بلند بوده یا موهایش از زیر روسری، بیرون زده بود و آرایش فلان دختر کذا بود و لباس بهمان زن، چنان!
۲ – مسؤولانی که “گشت نامحسوس” را طراحی کرده اند، آیا اصطلاح “اعتماد اجتماعی” را نشنیده اند و آیا به این فکر کرده اند که گشت نامحسوس، چه آسیب وحشتناکی به اعتماد اجتماعی می زند؟ چقدر قرار است بدبینی افراد به یکدیگر در جامعه پمپاژ شود؟ این طرح قرار است چه دستاورد ارزشمندی داشته باشد که به قربانی شدن تتمه اعتماد اجتماعی در جامعه امروز ایران می ارزد؟!
۳ – اساساً مگر قرار است این طرح دستاوردی هم داشته باشد؟ اگر برخوردهای سلبی جواب داده بودند، باید تا کنون که انواع برخوردها از شلاق و جریمه و بازداشت و … صورت گرفته، نتیجه مطلوب حاصل می شد که نشده و از این به بعد هم نخواهد شد. آزموده را آزمودن خطاست و شگفتا که “راه هزار بار رفته و نرسیده” را باز هم می روند!
۴ – گفته اند که مکانیزم کار این ۷ هزار نفر این گونه است که اگر خانمی در خودرویی حجابش کامل نباشد یا صدای موسیقی اش بیش از حد بلند باشد و … ، پلاک خودرو را به مقر پلیس گزارش پیامک می کنند و پلیس مالک خودرو را احضار می کند و اگر شخص نرود، پلیس به در خانه اش می رود… .
واقعاً این چه کاری است و چه بی حرمتی بزرگی است؟ وانگهی، پلیسی که دهها و صدها مسؤولیت سنگین از تأمین امنیت شهرها و روستاها و جاده ها و مرزها گرفته تا مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر و شناسایی باندهای تبهکار و نظم دادن به رانندگی و … دارد آیا واقعاً این همه وقت مازاد دارد که هر روز به گزارش ۷ هزار نفر، فقط در تهران رسیدگی کند، احضاریه بفرستد، پرونده تشکیل دهد، بازجویی کند، اگر نرفتند، نیرو بفرستد به در خانه ها و … ؟! اگر هر نفر از این ۷ هزار نفر، روزی فقط ۳ گزارش بفرستند، روزانه ۲۱ هزار پرونده علیه شهروندان تشکیل می شود و پلیس مجبور است ماهانه بیش از ۶۰۰ هزار پرونده را بررسی کند!

واقعاً چه خبر است؟

۵ – این ۷ هزار نفر کیستند؟ آیا آنقدر قابل اعتماد هستند که بشود اطمینان صد در صدی داشت که هر آنچه گزارش می دهند، عین واقعیت است؟ و اساساً قابل اعتماد بودن افراد نیز از منظر حقوقی، ثابت کننده ادعا نیست و باید ادله حقوقی اثبات هر اتهامی در میان باشد. لذا اگر یکی از این افراد بگوید که صدای موسیقی فلان ماشین بلند بود و صاحب ماشین بگوید نبود، چگونه می خواهند ثابت کنند؟ مگر آن که ضوابط حقوقی را نادیده بگیرند که انتظار نمی رود هیچ دادگاهی چنین کند.
۶ – اگر این ۷ هزار نفر، آنقدر قابل اعتماد هستند که به صرف یک پیامک شان، سیستم پلیس وارد عمل می شود و علیه شهروندان این کشور، پرونده تشکیل می دهد، یک پیشنهاد عالی برایشان داریم: کشور در عرصه های گوناگون به بازرسان و حافظان امین نیازمند است. این افراد معتمد و پاک را آموزش دهند و از آنها برای مبارزه با رشوه خواری، اختلاس، زمین خواری و حفاظت محیط زیست استفاده کنند که در این عرصه ها، بسیار بیشتر به وجودشان نیاز است تا پاییدن مردم.
۷ – و سر آخر این که رفتارهای دوگانه با شهروندان تا کی می خواهد ادامه یابد؟ چگونه است که همین زنان و دختران با همین پوشش و سر و وضع، در ۲۲ بهمن و انتخابات، قدر می بینند و شریف و عزیز خوانده می شوند ولی در روزهای دیگر، متهمانی که سر و کارشان با پلیس است و بگیر و ببند؟!
*****
محسوس و نامحسوس‌اش را جامعه، جدی نمی‌گیرد، خودتان هم می‌دانید…
*****
در خبرها دیدم قرار است هفت هزار نفر نیروی “نامحسوسگشت اخلاقی” مراقب شخصی ترین امور زندگی مردم باشند! یعنی هر مساله ای برای آنها میتواند موضوع کارشان باشد تا فردی و خانواده ای را قربانی کنند. چقدر شباهت احمقانه ایست وضع پلیس نامحسوس با دوران کمونیستی در کشورهای بلوک شرق.
*****
چند هزار نیروی یونیفرم‌پوش با ون آرمدار و دستگیری‌های چند صدهزار تایی نتونست روسری رو سرجاش نگه داره، هفت هزار مامور بی نام و نشان که هیچ
*****
تنها امنیت اخلاقی‌ای که پلیس ایران دنبالشه تصرف سفارتخونه‌ها و راحت گذاشتن اوباشه
*****
باز خوبه قدیما جلوت رو می‌گرفتن و از نسبت‌تون سوال می‌پرسیدن حالا حتی فرصت توضیح هم بهت نمیدن صاف پلاکت رو گزارش میکنن

همه جای دنیا پلیس می‌بینی احساس امنیت می‌کنی تو ایران اپلیکیشن درست کردن که با پلیس مواجه نشی!

*****
با ما همراه باشید در کارآفرینی هر روز ایده‌ای برای رساندن مردم به سزای اعمال‌شان! استخدام شوید در گشت ارشاد
*****
جالبه طرح‌های دیگه‌شون که برخورد با خرده‌فروشان مواد مخدر و معتادان و اراذل و اوباش هست رو گذاشتن بعد از گشت ارشاد نامحسوس اینقدر مهمه آخه
*****
گویا محسوسش به اندازه کافی نفرت انگیز نبوده برند جدید تولید کردند
*****
حضرات دارند از مردم تهران برای رای گیری و نتیجه انتخابات مجلس خبرگان انتقام نامحسوس می‌گیرند. و همچنین از دولت
*****
گشت نامحسوس امنیت اخلاقی! راه انداخته‌اید؟ و حقوق نیروها و عوامل را مالیات ما تأمین کند؟ غارت و چپاول کشور گشت نامحسوس نیاز ندارد؟ تورم و بیکاری و این همه مشکل رنگارنگ و بدبختی و فلاکت مردم گشت نامحسوس نمی‌خواهد؟ نمی‌دانید که این‌گونه فقط بر خشم مردم می‌دمید؟ نمی‌دانید که باد می‌کارید؟
*****
در نمام ایران ۲۶۰۰ نفر برای حفاظت از محیط زیست استخدام شده اند اما تنها در تهران ۷۰۰۰ نفر برای گشت نامحسوس حجاب به کارگرفته شده اند. تکرار میکنم: ۷۰۰۰ نفر
*****
برای اینکه احساس ناامنی کنی حتما که نباید ‫‏داعش‬ حمله کنه، همین ۷۰۰۰ نفر ‫ گشت‌نامحسوس‬ کافیه
*****
اگر حضور ۷۰۰۰ گشت نامحسوس ارشاد در کشور چیزی را تغییر می‌داد؛ هرگز به آن‌ها اجازه نمی‌دادند نامحسوس باشند.
*****
اینم جواب آرای مردم :

استخدام ۷۰۰۰ نفر جهت گشت نامحسوس ارشاد

البته بنده به شخصه فکر نمیکنم این تعداد افراد صرفا جهت امر به معروف و نهی از منکر باشه. یقینن برای اهداف دیگری مثل جاسوسی و غیره است.

*****
منظورم لزوما کار این گشت نیست،حس ناامنی،بی‌اعتمادی و کینه‌ای که در شهروندان نسبت به همدیگه و به آدم‌های با قیافه مذهبی ایجاد می‌کنه ترسناکه.
*****
کا گ ب هم هفت هزار تا جاسوس نداشت در سرتاسر دنیا که اینا هفت هزار تا جاسوس حجاب گذاشتن، نمیدونم دقیقا از کدوم مردم مشروعیت گرفتن برا حکومت
*****
اینا پول ندارن حقوق کارگرا و معلمها رو بدن شیش ماه شیش ما.. بعد هفت هزار نفر استخدام میکنن هم حقوق میدن هم دستشون بازه به هیزی و چشم چرونی!
*****
شما تو خیابون زیرپای زنت ترمزکنی تا سوار شه ممکنه یکی فکر کنه خبریه برات گزارش رد کنن؛ مجبوری پیاده شی واسه تمام اهل اون محل توضیح بدی زنته.
*****
تهران حدود ۳۵۰ تا محله داره.

۷۰۰۰ گشت نامحسوس یعنی تقریبا ۲۰ مامور برای هر محله

کلمه