به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، فروردین ۳۰، ۱۳۹۵

دزد بی‌گناه! حسین شریعتمداری: آمریکا را هلو کرده‌اند، ایران را لولو

(گفت و شنود)

گفت: دیروز، وزارت خارجه گزارش روند اجرایی برجام را به مجلس ارائه کرد.
گفتم: ولی دو روز قبل آقای سیف به همه گزارش داده و اعلام کرده بود که برجام تاکنون تقریبا هیچ دستاورد اقتصادی برای ایران نداشته است.
گفت: ظاهرا گزارش وزارت خارجه برای خنثی کردن اظهارات آقای سیف است و همه تقصیرها را به جای آمریکا به گردن ایران انداخته و نوشته است؛ «بزرگ‌ترین مشکل و چالشی که برجام با آن مواجه است، یک فضای اعتماد بخش و اطمینان ساز در کشور برای طرف‌های خارجی است»!
گفتم: خود شرکت‌های اروپایی می‌گویند آمریکا به ما اجازه معامله با ایران نمی‌دهد و آمریکایی‌ها هم با صراحت از مجازات‌های سنگین شرکت‌های معامله‌کننده با ایران خبر داده‌اند.
گفت: یعنی هر چه تقصیر هست بر گردن ایران و مردم آن است؟!
گفتم: چه عرض کنم؟! آن قدیم ندیم‌ها، شخصی وارد بازار شد و افسار الاغش را به نرده‌ای بست و وارد مغازه‌ای شد. وقتی بازگشت الاغش را دزدیده بودند. یکی گفت؛ چرا الاغت را به نرده بستی؟ دیگری گفت؛ چرا افسارش را محکم نبستی؟... و صاحب الاغ گفت؛ یعنی همه تقصیرها به گردن من است و آقای دزد هیچ تقصیری ندارد؟!

برگرفته از کیهان تهران 

شریعتمداری: آمریکا را تبرئه کرده‌اند
حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان در واکنش به این گزارش، به خبرگزاری فارس گفته است وزارت خارجه در گزارش برجام به مجلس، ایران را لولو و آمریکا را هلو معرفی کرده است.
شریعتمداری می‌گوید: «در حالی که شرکت‌های اروپایی با صراحت اعلام می‌کنند که از ترس مجازات‌های آمریکا حاضر به برقراری روابط تجاری با ایران نیستند و مقامات آمریکایی نیز بر این نکته تاکید می‌ورزند، وزارت خارجه در بند ۴ از بخش مربوط به چالش‌ها و موانع پیش رو، بی‌اعتمادی طرف‌های خارجی به ایران را بزرگترین مانع همکاری اقتصادی با ایران معرفی کرده و در یک کلمه، آمریکا را از بدعهدی و عدم پایبندی به تعهدات خود تبرئه و جمهوری اسلامی ایران را مقصر جلوه داده است.»
به گفته شریعتمداری، در زمان تدوین برجام به خاطر اعتماد بی‌علت به آمریکا، دقت لازم به کار گرفته نشده و به این وسیله دست حریف برای سوءاستفاده‌های بعدی باز مانده است.

اهدای «نشان صداقت» به سیف

حرف‌های رئیس کل بانک مرکزی ایران در آمریکا در باره دستاوردهای برجام نیز با حاشیه‌هایی چون زمزمه شکاف در دولت همراه شده است. ولی‌الله سیف در نشست شورای روابط خارجی آمریکا در واشنگتن اعلام کرد که عایدی اقتصادی ایران از برجام، هیچ بوده است.
حیدر مستخدمین حسینی، معاون اسبق بانک مرکزی ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم احتمال داده که حرف‌های سیف شاید به شایعه جابه‌جایی او مرتبط باشد: «این که یک عضو کابینه در قلب آمریکا از برجام انتقاد کند برخلاف صحبت‌هایی است که رئیس جمهور، وزرا و حتی خود سیف مطرح می‌کردند و این احتمال وجود دارد که بحث تعدیل برخی اعضای کابینه در میان باشد.»
به اعتقاد مستخدمین حسینی، بعید است سیف حرف‌هایش را با دولت هماهنگ کرده باشد زیرا انتقادات او به برجام امتیازی برای دولت به حساب نمی‌آید: «جز این که آقای سیف از قبل بداند که قرار است تغییر کند.»
هم‌زمان انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس تهران با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده که به پاس «سخنان شجاعانه و صادقانه دکتر سیف در خصوص این که برجام تا کنون هیچ دستاورد اقتصادی برای ایران نداشته»، نشان صادق‌ترین مدیر دولت تدبیر و امید به او اهدا می‌شود.
یکشنبه ۲۹ فروردین، خبرگزاری فارس فیلمی ویدئویی در مرور سخنان روحانی پیرامون برجام منتشر کرد و در مقدمه آن نوشت: «آقای روحانی علمای دولت هم‌نظرند؛ حرف شما فرق می‌کند.» این کنایه به آن باز می‌گردد که روحانی پس از اظهارات علی‌اکبر صالحی مبنی بر تاخیر غرب در اجرای تعهداتش در برجام گفته بود در باره این موضوعات باید از سیف و ظریف سوال شود نه صالحی.

دولت روحانی از  سوی رهبر ایران تلویحا، و از سوی محافل سپاهی- نظامی و اصولگرایان تندرو ، تصریحا به بازی خوردن از غرب در توافق اتمی متهم می‌شود.
ایران فردا