« داده »ها ، فراتر از آنچه میدانیم
و « گرفته » ها ، کمابیش هیچ
بسیاری از دیدهبانان مسایل هستهای
ایران بر این باور بودند که « داده » ها عبارت اند از همان چیزهایی است که در سه
قرارداد تحمیلی ژنو یا « ژنوچای » ، « لوزان » و سپس وین یا « برجام » (
برنامه اقدام جامع مشترک برای به بند کشیدن و اسارت ملت و مردم
ایران ) یعنی نابود سازی صنایع پرتوان هستهای
( یا به گفتهی بانو موگرینی برای امنتر کردن جهان برای اسرائیل ) و تحمیل
« حاکمیت کرانمند ( محدود ) » به ملت و
مردم ایران بوده است ؛ اما مساله با توجه به بندها و پروتکلهای محرمانهی « برجام
» ، بسیار گستردهتر و زیان بارتر میباشد .( یا به گفتهی بانو موگرینی برای امنتر کردن جهان برای اسرائیل ) و تحمیل
گرچه دولت یازدهم ( عاقد برجام ) به
بهانههای گوناگون ، از افشای بندهای محرمانهی برجام برای جلوگیری از آگاهی ملت
و مردم ایران خودداری می کند ؛ اما رفته رفته آثار این بندهای و پروتکلهای
محرمانه، آشکارتر میگردد ؛ گرچه با نشاندن آقای حسن روحانی بر کرسی ریاست جمهوری
و قرار دادن آقایان زنگنه ( عاقد قرارداد کرسنت ) و نعمتزاده ( کسی که
پیکان تحویل گرفت و پس از 8 سال « پیکان بد » تحویل داد ) ، به وزارت نفت و صنایع
و معادن که بازرگانی را نیز بدان افزوده بودند ، چشمانداز آینده که امروز شاهد آن
هستیم ، کمابیش روشن بود .
آمریکاییها و انگلیسیها و عناصر اجیر
داخلی با راهاندازی کودتای 28 امرداد و سرنگونکردن دولت ملی دکتر مصدق یا نماد
مردمسالاری ایرانی، نتوانستند اصل « ملی شدن صنایع نفت در سرتاسر کشور » را
براندازند ، درپناه برجام و بندها و پروتکلهای محرمانهی آن ، به راحتی و بدون
نیاز به کودتا و توپ وتانک و مسلسل و شعبان بیمخ و پریآژدانقزی و ... به دست
آوردند . قراردادهای تازهی نفتی که « آش آن چنان شور بود که خان هم فهمید »
و « به ظاهر » دستورِ بازبینی آن ها را صادر کرد ، قراردادهای « مکمل کودتای
28 امرداد » اند . در اثر این قراردادها ، قرار است به دست توانای دولت یازدهم (
تدبیر و امید ) اصل ملی شدن صنایع نفت در سرتاسر کشور که آمریکا ـ انگلیس،
محمدرضاشاه و خیل چاکران بیگانه نتوانستند آن را از بین ببرند ، در دولت یازدهم
جمهوری اسلامی ، عملی گردد .
از دیگر قراردادها و پروتکلهای
محرمانه که در این روزها آثار آن ظاهر شد ، « واگذاری صنعت خودروسازی کشور ، به
حکومت فرانسه » است . بدین سان ، با « اقدام و عمل » در راستای اقتصاد مقاومتی ،
ایرانخودرو و سایپا با واگذاری 50 درصد سهام در برابر دریافت
« فنآوری » در اختیار شرکتپژو ـ سیتروئن قرارداده میشوند یعنی دو
شرکت بزرگ خودروسازی دولتی کشور ، در اختیار یک خودرو ساز فرانسوی .
چند روز پیش ، دوستی میگفت : میدانی
صدراعظم نوری در کجا به خاک سپرده شده است ؟ » . از این پرسش یکه خوردم که در این
« هیروویر » این دوست ارجمند به دنبال چیست . جویای ریشهی این کارشدم . گفت : «
میخواهم بروم و فاتحهای برایش بخوانم که با این کارها ، پس از سالها لعن و
نفرین ، روسفید شده است » . من که جای خاکسپاری صدراعظم نوری را نمیدانم ؛ اگر
شما میدانید ، باعث ثواب شوید .
دوشنبه 24 خردادماه 1395 ـ هوشنگ طالع