به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، تیر ۰۵، ۱۳۹۵

معاون رئیس جمهور ایران:

در ایران شاهد فروش نوزادان پیش از تولد هستیم

شهیندخت ملاوردی، معاون رئیس جمهور ایران در امور زنان و خانواده می گوید،  فروش نوزادان در شکم مادر و پیش از تولد در ایران زیاد است.

او روز چهارشنبه در گفتگو با خبرگزاری کار ایران- ایلنا، از آمار دقیق فروش نوزادان اظهار بی‌اطلاعی کرد اما تعداد آن را زیاد دانست.

خانم مولاوردی از فقر اقتصادی، اعتیاد، کارتن خوابی و ازدواج کودکان به عنوان دلایل اصلی "خرید و فروش کودکان" نام برد.
پیشتر فاطمه دانشور، رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران آبان ماه ۱۳۹۴ گفته بود: "خانم‌های کارتن خواب و زنان روسپی به هنگام زایمان پس از به دنیا آمدن نوزاد با دریافت ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان بچه خود را می فروشند."
کارشناسان همچنین عوامل دیگری چون ناباروری زوج ها، تشریفات سخت اداری سازمان بهزیستی برای والدین علاقه مند به پذیرش فرزند، هزینه بالای بیمارستان و وجود دلال فروش نوزادان را از دلایل گسترش این پدیده می دانند.
حسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران نیز آبان ماه سال ۱۳۹۴ در گفتگو با خبرگزاری شبستان گفته بود برخی از این کودکان برای کارهایی مانند تکدی گری اجاره داده شده یا فروخته می شوند که "این مساله بغرنج و نگران کننده است."
اداره کل حقوقی قوه قضائیه ایران خرید و فروش کودک حتی با عنوان فرزندخواندگی را اقدامی مجرمانه عنوان کرده است.
قانون حمایت از کودکان و نوجوانان مشتمل بر ۹ ماده، بیست و پنجم آذرماه‌ ۱۳۸۱ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید. در ماده ۳ این قانون گفته شده است هرگونه خرید، فروش، بهره‌کشی و بکارگیری کودکان به منظور ارتکاب‌ اعمال خلاف از قبیل قاچاق، ممنوع و مرتکب حسب مورد علاوه بر جبران خسارات وارده‌ به شش ماه تا یک سال زندان و یا به جزای نقدی از ۱۰ تا ۲۰ میلیون ریال محکوم خواهد شد.
به گفته مقامات دولتی هیچ آمار دقیقی از میزان خرید و فروش کودکان در دسترس نیست.
صدای آمریکا