به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، خرداد ۲۴، ۱۳۹۵

٥٠ کشته و ٥٣ زخمی در تیراندازی در شهر «اورلاندو» آمریکا

تروريست در خانه
مهاجم اورلاندو «عمر متین» 

«محل را ترک کنید» و «بدوید»؛ این نخستین پیامی بود كه خبر از حادثه تلخ در ایالات متحده آمریكا می‌داد. حادثه‌ای چند ساعت بعد از وقوع، از سوی رئیس پلیس شهر «اورلاندو»، واقعه تروریستی خطاب شد و شهر را در وضعیت اضطراری قرار داد؛ حادثه‌ای كه از آن به‌عنوان خونین‌ترین حادثه در تاریخ آمریكا یاد می‌كنند. به گزارش دویچه‌وله، پلیس «اورلاندو» در «فلوریدا» در نخستین ساعت روز یكشنبه از تیراندازی در کلوپ شبانه هم‌جنس‌گرایان «پلاس» خبر داده و اعلام كرد در این حادثه دست‌کم ٥٠ نفر کشته و ٥٣ نفر زخمی شده‌اند. پلیس گفته است حدود سه ساعت پس از شروع تیراندازی وارد این محل شده و فرد مهاجم را که شماری گروگان در اختیار داشت، کشته است. افرادی که موفق شده بودند از این کلوپ فرار کنند، گفته‌‌اند مهاجم ساعت دو صبح به وقت محلی در داخل این کلوپ شروع به تیراندازی کرده است. برخی از شاهدان عینی گفته‌‌اند صدای٤٠، ٥٠ گلوله را شنیده‌اند. پلیس تأیید کرده مهاجم یک سلاح تهاجمی، یک اسلحه کمری و یک وسیله انفجاری به‌همراه داشته و قبل از کشته‌شدن، به سوی پلیس تیراندازی کرده است.
به گزارش رویترز، پلیس شهر اورلاندو این حادثه را اقدامی تروریستی خوانده؛ اما گفته است هنوز نمی‌داند آیا اين اقدام تروریستی بین‌المللی بوده یا داخلی. درعین‌حال، پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) این حادثه را یک حادثه تروریستی اعلام کرده و گفته بررسی این حادثه ادامه دارد. یک سخنگوی «اف‌بی‌آی» می‌گوید مقامات در حال بررسی دقیق این موضوع هستند که آیا این موضوع یک موضوع داخلی است یا یک حمله تروریستی بین‌المللی.
براساس آخرین اخبار از رسانه‌های آمریکایی، عامل حمله احراز هویت شده است؛ مهاجم اورلاندو «عمر متین» است كه در سال ١٩٨٦ میلادی در آمریكا متولد شده و به احتمال زیاد با گروه تروریستی «داعش» در ارتباط بوده است. عمر متین ساکن بندر «سنت لوسی» در ایالت فلوریدا و پدر و مادرش افغان‌تبار هستند. مقامات آمریكایی گفته‌‌اند این کشتار احتمالا با انگیزه ایدئولوژیکی صورت گرفته، هر‌چند اطلاعاتی مبنی بر اینکه ضارب با گروهی خاص مرتبط بوده، در دست نیست.
برخی بر این ادعا هستند كه نام مظنون تیراندازی اخیر در آمریكا در هیچ فهرست تروریستی‌اي قرار نگرفته و هنوز نمی‌توان گفت این یك حادثه تروریستی در خاك آمریكاست. به گفته آنان، عمر متین پیش از این بازجویی شده بود؛ اما این بازجویی ارتباطی با انجام جرائم جنایی نداشت و اكنون نمی‌توان گفت تنها هدف عمر متین، حمله تروریستی به خاك آمریكا بوده است.
پدر عمر متین، قاتل بیش از ٥٠ هم‌جنس‌گرای آمریکایی در اورلاندو، می‌گوید پسرش دو ماه قبل و بعد از دیدن برخی حرکات هم‌جنس‌گرایان، به‌شدت خشمگین شده بود. او که با شبکه «ان‌بی‌سی» سخن می‌گفت، به‌خاطر اقدام پسرش از شهروندان آمریكایی عذرخواهی کرده است. یکی از شاهدان می‌گوید: «همه‌جا پر از زخمی بود. شمار زیادی از مجروحان در پارکینگ بودند. شلوار و بلوز مجروحان را برای پیداکردن جای گلوله‌ها پاره کرده بودند». پلیس ابتدا توییت کرد مهاجم کشته شده و به تعداد قربانیان اشاره نکرد؛ اما پس از چند ساعت، در گزارش تکمیلی پلیس ضمن اشاره به شمار قربانیان، اعلام شد پلیس فدرال این اقدام خونین را «حمله‌ای احتمالا تروریستی» می‌داند و احتمال می‌دهد مهاجم با اسلام‌گرایان در ارتباط بوده باشد.
 اندکی پس از حادثه در شبکه‌های اجتماعی به‌سرعت پیام‌هایی در‌این‌باره منتشر شد. یکی از افرادی که می‌گوید در کلوب بوده، نوشت تیراندازی حدود ساعت دو شروع شد و او صدای حدود ۴۰ شلیک را شنیده؛ این در حالی است كه شامگاه جمعه هم مردی در شهر «فلوریداسیتی» در همین ایالت «کریستینا گریمی»، نامزد پیشین مسابقه استعدادیابی و از خواننده‌های شناخته‌شده در یوتیوب را در‌حالی‌که پس از کنسرت به هوادارانش امضا می‌داد، به ضرب گلوله کشت. اكنون این گمان می‌رود مهاجم از هواداران گریمی بوده باشد که تعادل روانی ندارد.
کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای درباره تیراندازی در این کلوپ شبانه ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های قربانیان و مجروحان گفته است «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریكا، خواسته است هم‌زمان با همکاری مقامات پلیس فدرال آمریکا با مقامات سایر ایالت‌ها و پلیس اورلاندو به طور مرتب در جریان آخرین خبرها قرار گیرد.
«جان میجر» یكی از كارشناسان آمریكایی می‌گوید، هرچند دولت آمریكا سعی می‌كند از شدت این حادثه بكاهد اما انجام‌دادن عملیات‌های این‌چنینی و به‌سادگی، می‌تواند برای امنیت داخلی آمریكا گران تمام شود. او بر این باور است كه آزادبودن حمل سلاح در آمریکا روزانه به بروز خشونت‌های مرتبط با تیراندازی منجر می‌شود كه در این حوادث تعدادی نیز جان خود را از دست می‌دهند؛ اما لابی سلاح در آمریکا به اندازه‌ای قدرتمند است که حتی کنگره آمریکا حاضر نشد قوانینی را برای محدودکردن حمل سلاح در آمریکا تصویب كند