به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، تیر ۰۷، ۱۳۹۵

ادامه بحران همه پرسی؛ جان کری به بریتانیا می رود

در پی تصمیم خیره کننده بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا، جان کری، وزیر خارجه آمریکا به بریتانیا می رود. شوک های ناشی از تصمیم بریتانیا که در مورد روابط آینده این کشور با جهان و همچنین آینده سیاسی این کشور تردیدهای زیادی بوجود آورده، روز یکشنبه نیز ادامه یافت.
جان کری که اکنون در اروپا است، لندن و بروکسل را به برنامه سفر خود افزوده است. این دو شهر پیشتر در برنامه سفر او نبود. او روز یکشنبه در رم گفت اتحادیه اروپا و آمریکا باید به رغم خروج بریتانیا از این اتحادیه، از نزدیک با هم کار کنند.
آقای کری قرار است با فیلیپ هموند، وزیر خارجه بریتانیا و دیگر مقامات ارشد بریتانیایی دیدار و گفتگو کند. این اقدامات بخشی از روند حفظ روابط واشنگتن با متحد مهمش در دوران جدیدی است که بریتانیا تعامل کمتری با اتحادیه اروپا خواهد داشت.
پیش از همه پرسی اخیر در بریتانیا، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا از بریتانیا خواسته بود از اتحادیه اروپا خارج نشود. "روابط ویژه" آمریکا و بریتانیا به ایالات متحده این امکان را داده بود که بتواند نظراتش را از طریق بریتانیا در اتحادیه اروپا با صدای بلندتری مطرح کند.
دولت باراک اوباما در مورد همه پرسی برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و همچنین آینده روابط لندن با اتحادیه اروپا ابراز نگرانی کرده بود.
باراک اوباما روز جمعه در بیانیه ای گفت که بریتانیا و اتحادیه اروپا حتی در حالی که در مورد روابط آینده خود مذاکره می کنند، همچنان شرکای حتمی آمریکا خواهند بود.
دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا پس از همه پرسی برای خروج کشور از اتحادیه اروپا گفت در ماه اکتبر از قدرت کناره گیری می کند و نخست وزیر جدیدی برای کشور انتخاب می شود. انتظار می رود نخست وزیر جدید از حزب حاکم محافظه کار باشد.
در همین حال، تصمیم به خروج از اتحادیه اروپا در حزب سایه یا رقیب حزب حاکم، یعنی حزب کارگر بریتانیا نیز بحران ایجاد کرده است؛ به طوری که اعضای این حزب از جرمی کوربین رهبر حزب خواسته اند از قدرت کناره گیری کنند. اعضای حزب او را متهم می کنند که برای مقابله با تلاش ها برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا اقدام کافی نکرد.
از سوی دیگر، کشورهای موسس اتحادیه اروپا، بریتانیا را تحت فشار گذاشته اند که هرچه سریعتر این اتحادیه را ترک کند. مقامات بریتانیایی با مقامات اتحادیه اروپا باید طی مذاکراتی بر سر شرایط خروج این کشور از اتحادیه به توافق برسند. انتظار می رود این مذاکرات چند سال طول بکشد.
نتیجه همه پرسی در بریتانیا باعث سقوط ارزش پوند در مقابل دلار آمریکا شد و شاخص های بازار های عمده بورس جهان را منفی کرد.
صدای آمریکا