به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، خرداد ۲۹، ۱۳۹۵

سفیر آلمان در ایران در گفت‌وگو با «شرق»:

میکائیل بارون فون اونگرن-اشترنبرگ
رابطه، خیابان یک‌‌طرفه نیست
حدود ٢٠٠ ‌هزار ایرانی در آلمان زندگی می‌کنند
درحال‌حاضر به تنهایی شش‌هزار و ٥٠٠ دانشجوی ایرانی تحصیلات دانشگاهی خود را می‌گذرانند؛ بسیاری دیگر در تهران به یادگیری زبان آلمانی مشغول هستند. آلمان آماده است اگر علاقه‌مندی‌ای دراین‌باره وجود دارد، حتما همکاری‌ها در این زمینه گسترش یابند.

بخشی از گفت و گوی روزنامه شرق با «میکائیل بارون فون اونگرن-اشترنبرگ»، سفیر آلمان در تهران
 ‌حدود ٢٠٠ ‌هزار ایرانی در آلمان زندگی می‌کنند. بعد از تحریم‌ها چه مشارکت‌های فرهنگی بین ایران و آلمان آغاز شده است و اینکه در زمینه مهاجرت چه تبادلاتی میان ایران و آلمان انجام شده است؟
بله، تعداد مهاجران ایرانی در آلمان بالاست. در میان این تعداد بسیاری دارای تابعیت ایرانی - آلمانی هستند و برخی از آنها هم به‌تازگی وارد شده‌اند. در میان کسانی که سال‌هاست در آلمان زندگی می‌کنند، دانشمندان عالی‌رتبه‌ای، مانند پرفسور سمیعی، داریم که چندی پیش یک کنگره بین‌المللی درباره مغز و اعصاب در تهران برگزار کرد. این نمونه‌ای بارز برای وجود پتانسیل در روابط پژوهشی میان ایران و آلمان است. او در مقام پایه‌گذار مرکز مغز و اعصاب (INI) در هانوفر، قرار است در نزدیکی تهران مرکزی شبیه به آن افتتاح ‌کند. البته به‌طورکلی تعداد پزشکان و دانشمندانی که از جامعه ایرانی در آلمان زندگی می‌کنند بسیار زیاد است. هنگامی که با آنان وارد گفت‌وگو می‌شویم، متوجه می‌شویم آنان همچنان به وطن خود، ایران، تعلق‌خاطر زیادی دارند. اینها بین دو فرهنگ و دو کشور در حرکت هستند و به خاطر علم و تخصص خود به هر دو کشور غنا می‌بخشند.
تعداد افرادی که در ماه‌های اخیر از ایران به آلمان مهاجرت کرده‌اند هم زیاد است. اگرچه دلایل این مهاجرت‌ها از مورد تا مورد دیگر متفاوت است و این موضوعی است که باید جدا به آن بپردازیم.  درباره روابط فرهنگی میان ایران و آلمان پیش‌تر گفتم که دارای دیرینه‌ای سنتی است. در این زمینه تمایل به سوی تبادلات بیشتر و قوی‌تر است؛  به‌عنوان نمونه زمستان گذشته برای نخستین‌بار «گروه تئاتر برلین» به ایران آمد و در فستیوال تئاتر فجر، تئاتر «هملت» را اجرا کرد که برنده جایزه شد. سال گذشته در نمایشگاه هنرهای معاصر، آثار اتوپینه، هنرمند نام‌آشنا در جهان، به نمایش درآمد که آن نمایشگاه هم با اقبال زیادی مواجه شد.
تبادل دانشجو میان دو کشور نیز نقش کلیدی بر عهده دارد. درحال‌حاضر به تنهایی شش‌هزارو ٥٠٠ دانشجوی ایرانی تحصیلات دانشگاهی خود را می‌گذرانند؛ بسیاری دیگر در تهران به یادگیری زبان آلمانی مشغول هستند. چند هفته پیش رهبر ایران به این لزوم اشاره کردند که جوانان در کنار زبان انگلیسی تحصیل در سایر زبان‌های خارجی را نیز امکان‌پذیر سازند. آلمان آماده است اگر علاقه‌مندی‌ای دراین‌باره وجود دارد، حتما همکاری‌ها در این زمینه گسترش یابند.
البته ما این مورد را به‌عنوان یک دیالوگ می‌بینیم و نه یک خیابان یک‌طرفه. امیدواریم در زمینه هنرهای تجسمی به‌زودی نمایشگاه‌هایی از هنرمندان ایرانی داشته باشیم تا مردم آلمان هم، با فرهنگ ایران آشنا شوند. علاقه به فرهنگ ایران در آلمان بسیار زیاد است بازتاب این علاقه در تعداد جهانگردانی که از آلمان به ایران می‌آید، مشخص است.