به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، خرداد ۲۸، ۱۳۹۵

تایید بازداشت نازنین زاغری:

نازنین زاغری
او «در پروژه براندازی مشارکت داشت»
سپاه استان کرمان ضمن تائید بازداشت نازنین زاغری به دست این نهاد و ارسال پرونده او به تهران، این شهروند ایرانی‌بریتانیایی را متهم کرد که در «پروژه‌های براندازی مشارکت» داشته و «یکی از سرشبکه‌های اصلی وابسته به بیگانگان» است.
سپاه پس از بیش از دو ماه که از بازداشت خانم زاغری می‌گذرد این امر را تایید کرده است.

به گزارش خبرگزاری میزان، خبرگزاری رسمی قوه قضائیه ایران، روابط عمومی سپاه ثارالله استان کرمان روز چهارشنبه، ۲۶ خرداد، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که خانم زاغری «با عضویت در شرکت‌ها و موسسات بیگانه در طراحی و اجرای پروژه‌های رسانه ای و سایبری با موضوع براندازی نرم نظامِ» جمهوری اسلامی «مشارکت» داشته است.

این نهاد همچنین خانم زاغری را متهم می‌کند که «یکی از سرشبکه های اصلی موسسات معاند بوده که تحت هدایت و حمایت سرویس‌های رسانه ای و جاسوسی دولت‌های بیگانه فعالیت های مجرمانه خود را طی سالیان گذشته انجام داده است».

سپاه استان کرمان بدون اشاره به جزئیات همچنین اعلام کرد که «نیروهای امنیتی سپاه پیش از این هم تیم ها و عناصر وابسته به سرویس‌های بیگانه را شناسایی کرده و زیر ضربه قرار داده بودند که بنا به مورد در آینده اطلاع‌رسانی خواهد شد».

مطرح شدن این اتهامات علیه خانم زاغری در حالی است که بنیاد تامسون رویترز پیش از این در اطلاعیه‌ای که در اختیار رادیوفردا قرار داد اعلام کرده بود که خانم زاغری، از چهار سال پیش مدیریت بعضی پروژه‌های این بنیاد را برعهده داشته، ولی این پروژه‌ها آموزشی و بی‌ارتباط به ایران بوده است.

بر اساس گزارش‌ها، نازنین زاغری، شهروند ایرانی‌بریتانیایی که با دختر نوزاد خود برای دیدار با خانواده اش به ایران سفر کرده بود، در فروردین‌ماه، هنگام خروج از ایران، بازداشت شده، کودکش از او گرفته شده و اکنون در زندان به سر می‌برد.

ریچارد رتکلیف، همسرخانم زاغری، می‌گوید که از تاریخ پنجم ماه ژوئن از او بی‌خبر است و احتمالا او را به سلول انفرادی بازگردانده‌اند.

با این حال سپاه کرمان در اطلاعیه خود تلویحا آقای رتکلیف را به دروغ‌گویی متهم کرده و اعلام کرد که خانم زاغری در طول مدت بازداشت، «در یک سوئیت در زندان کرمان نگهداری شده و مرتبا با خانواده خود تماس تلفنی و ملاقات حضوری داشته است».

به گفته سپاه کرمان، پرونده این شهروند ایرانی‌بریتانیایی «برای انجام مراحل قضایی به تهران ارسال شده و تحقیقات تکمیلی توسط مامورین سازمان اطلاعات سپاه» در حال انجام است.

نازنین زاغری که دارای همسری انگلیسی است و در برخی خبر‌ها از او با نام و فامیل کامل نازنین زاغری‌ـ‌رتکلیف یاد شده ۳۷ سال دارد و از سال ۲۰۱۱ در بنیاد تامسون رویترز به عنوان مدیر پروژه فعالیت می‌کرد.

خانم زاغری فعالیت‌های خود در زمینه روابط عمومی را از سال ۲۰۰۴ با صلیب سرخ جهانی در لندن آغاز کرد و پس از آن نیز مدت سه سال با همین سمت با سازمان بهداشت جهانی همکاری می‌کرد.

این نخستین بار نیست که یک ایرانی دارای تابعیت دیگر در ایران بازداشت شده و به اتهاماتی چون «براندازی» و «جاسوسی» متهم می‌شود. پیشتر هم این اتفاق بارها در ایران افتاده و افرادی با تابعیت دوگانه ایرانی‌آمریکایی یا ایرانی‌بریتانیایی به همین اتهامات به بازداشت‌های حتی چند ساله رفته‌اند.با این حال در اغلب موارد این افراد بدون اجرای حکم پس از گذراندن حبسی چندماهه و چندساله بالاخره آزاد شده‌اند.
رادیو فردا