به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، تیر ۰۹، ۱۳۹۵

حملات انتحاری در فرودگاه استانبول ده‌ها کشته و زخمی بر جای گذاشت


گزارش‌ها حاکی است که در حملات انتحاری روز سه‌شنبه، هشتم تیرماه، به فرودگاه آتاتورک استانبول ۳۶ نفر کشته و ۱۴۷ نفر زخمی شده‌اند. نخست وزیر ترکیه گروه حکومت اسلامی را مسئول این حملات معرفی کرد.
حال شماری از مجروحان این حملات وخیم است.
ساعاتی پس از این حملات ابتدا شمار تلفات ۱۰ کشته اعلام شد، اما فرماندار استانبول اعلام کرد که شمار تلفات تیراندازی و حملات انتحاری در فرودگاه آتاتورک استانبول به ۲۸ کشته و ۶۵ زخمی افزایش یافته است. 
به گزارش آسوشیتدپرس، فرماندار استانبول ضمن اعلام این خبر گفته است که در این حمله سه مهاجم در سه نقطه مختلف فرودگاه آتاتورک دست به حمله انتحاریزده‌اند. 
گزارش‌ها حاکی است که ساعت ۲۲ روز سه‌شنبه، هشتم تیرماه، مهاجمان با حمله به سالن خروجی پروازهای بین المللی این فرودگاه دست به حمله انتحاری زده‌اند. 
یک مقام دولتی ترکیه نیز به آسوشیتدپرس گفته است، یکی از مهاجمان ابتدا با مسلسل کلاشنیکف اقدام به تیراندازی کرد و سپس دست به حمله انتحاری زد. 
به گزارش «سی ان ان» این مهاجمان یک انفجار انتحاری در پارکینگ فرودگاه و دو حمله انتحاری دیگر در بخش خروج مسافران انجام دادند.
بینالی یلدریم،‌ نخست وزیر ترکیه، گفته است، شواهد اولیه نشان می‌دهد که گروه حکومت اسلامی مسئول حمله به فرودگاه استانبول است، ولی با این حال تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.
وی گفته است، مهاجمان سه نفر بودند که با یک تاکسی به فرودگاه آمده بودند و پیش از این که دست به حمله انتحاری بزنند،‌ به سوی مسافران با مسلسل تیراندازی کردند.
یک مقام امنیتی آمریکا نیز به شبکه «ان بی‌سی» گفته است، احتمالا این حمله کار گروه حکومت اسلامی، داعش، است چرا که گروه‌هایی مانند حزب کارگران کردستان، پ کا کا،  فرودگاه‌های بین المللی را مورد حمله قرار نمی‌دهند.
در همین حال،  رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه گفته است، برای سازمان های تروریستی تفاوتی بین استانبول، لندن، آنکارا،‌ازمیر، برلین و شیگاگو وجود ندارد.
رجب طیب اردوغان از کشورهای غربی خواسته تا قاطعانه علیه تروریسم اقدام کنند.
رادیو فردا