به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، اسفند ۱۳، ۱۳۹۶

تجمع مقابل استانداری خوزستان در اعتراض به ‘بازداشت شبانه’ کارگران

شماری از کارگران معترض گروه ملی صنعت فولاد ایران بار دیگر مقابل استانداری خوزستان تجمع کردند. آنان که در روزهای گذشته بیشتر خواهان دریافت حقوق عقب افتاده خود بودند، این بار علیه بازداشت شبانه شماری از همکارانشان شعار می‌دادند.


بر اساس گزارش‌ها دست‌کم ۹ نفر از این کارگران معترض پنج‌شنبه شب، دهم اسفند، بازداشت شدند.

در یکی از فیلم‌هایی که مخاطبان بی‌بی‌سی فارسی برای ما فرستاده‌اند، کارگران شعار می‌دهند “استاندار به گوش باش، ما کارگریم نه اوباش” و “کارگر زندانی، حمایتت می‌کنیم”.
به گزارش خبرگزاری کار ایران، فرهاد افشارنیا، رییس دادگستری استان خوزستان، علت بازداشت‌ها را “تجمع غیرقانونی و بدون مجوز” اعلام کرده است.

او گفته کارگران می‌دانند که این کارخانه ورشکسته است و با تجمع مشکل حل نخواهد شد.

سایت اتحاد آزاد کارگران گزارش داده روز بعد از بازداشت ۹ نفر، در یازدهم اسفند، کارگران معترض قصد داشتند وارد مصلای نماز جمعه اهواز شوند، اما مأموران از حضور آنان جلوگیری کردند.

کانون مدافعان حقوق کارگر در اطلاعیه‌ای خطاب به مقام‌های قضایی گفته است که به جای بازداشت کارگران معترض باید حقوق آنان پرداخت شود.

ویدئوی کارگران که در نماز جمعه هفته پیش اهواز شعار می‌دادند “مرگ بر کارگر، درود بر ستمگر” در اینترنت خبرساز شده بود. امام جمعه اهواز به آنان قول داده بود که خواسته‌هایشان را پیگیری کند.
اولین کارخانه نورد فولاد ایران سال ۱۳۴۲ در اهواز تأسیس شد و بعد از انقلاب نام آن به گروه ملی صنعتی فولاد ایران تغییر کرد

در روزهای گذشته کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران بارها در اعتراض به عقب افتادن حقوق و مزایا در اهواز تجمع و تظاهرات کردند.

رییس دادگستری استان خوزستان گفته است که هدف از این تجمعات رساندن مشکلات به گوش مسئولان بوده و اکنون این اتفاق افتاده است اما به گفته او “ادامه روند اعتراضی کارگران به صلاح نیست و ممکن است این تجمعات مورد سوءاستفاده قرار بگیرد.”

رهبر ایران چند روز پیش درباره اعتراض‌های کارگری هشدار داده بود که “ضدانقلاب کشور از اول چشمش به کارگرها بود.”

شرکت ملی صنعت فولاد ایران متعلق به گروه امیرمنصور آریا با مالکیت مه‌آفرید خسروی بود که به اتهام اختلاس اعدام شد. این شرکت سپس بعد از چند واگذاری به بخش خصوصی رسید. اکنون مسئولان می‌گویند شرکت ورشکسته شده است.

 بی بی سی  فارسی