به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، تیر ۱۹، ۱۳۹۷

درخواست ایران برای برداشت ۳۰۰ میلیون یورو از بانک آلمانی

دولت آلمان تایید کرده است که ایران درخواست برداشت صدها میلیون یورو از یکی از حساب‌های 
این کشور در بانکی در آلمان را داده است.
به گزارش خبرگزاری رویترز سخنگوی وزارت دارایی آلمان در نشست خبری امروز دوشنبه ۹ ژوییه/۱۸ تیر گفت که این درخواست ایران "در حال بررسی است."
پیشتر روزنامه آلمانی بیلد نوشته بود که دولت این کشور در حال بررسی درخواست ایران برای برداشت ۳۰۰ میلیون یورو پول نقد از حساب‌های ایران در "بانک تجارتی ایران و اروپا" (Eihbank) در آلمان است.
این روزنامه آلمانی به نقل از منابعی که نامشان را نیاورده گزارش داده است که تهران قصد دارد پیش از بازگشت کامل تحریم‌های آمریکا این مبلغ را بیرون بکشد.
دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، بعد از خروج از توافق هسته‌ای ایران (برجام) اعلام کرد که تحریم‌هایی را که به خاطر این توافق رفع شده بود، برمی‌گرداند و از همه کشورها می‌خواهد که از ماه نوامبر خرید نفت ایران را متوقف کنند.
به گزارش روزنامه بیلد، ایران به نهاد ناظر بر نقل و انتقالات مالی در آلمان اطلاع داده است که این ۳۰۰ میلیون یورو را لازم دارد تا آن را به شهروندان ایرانی که برای سفر خارج ارز نیاز دارند بدهد.
بحران ارزی ایران که از چند ماه پیش شدت گرفته باعث افزایش شدید قیمت دلار و سایر ارزهای خارجی و کمبود ارز از جمله برای مسافران خارجی شده است.
بیلد نوشته است که نهاد مالی مسئول در آلمان در حال بررسی این درخواست است و مقام‌های ارشد دفتر صدر اعظم آلمان، وزارت دارایی و وزارت خارجه را در جریان موضوع گذاشته است.
این روزنامه همچنین گزارش داده است که مقام‌های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل نگران آن هستند که مبلغ درخواستی ایران صرف تجهیز گروه‌های مورد حمایت این کشور در خاورمیانه شود، اما دولت آلمان گفته است که نشانی از برنامه ایران برای چنین کاری در دست نیست.
وزرای خارجه کشورهای باقی‌مانده در برجام روز جمعه بسته‌ای از پیشنهادات اقتصادی خود را برای ادامه اجرای برجام بدون حضور آمریکا به ایران پیشنهاد دادند، اما مقام‌های ایران آن را ناکافی خواندند.
بی بی سی  فارسی