به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، شهریور ۰۹، ۱۳۹۷

ترامپ: سیاست‌های من ممکن است باعث سقوط حکومت ایران شود

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، مدعی شده است که سیاست‌ها و اقدامات دولت او، از جمله خروج از توافق هسته‌ای، ممکن است باعث سقوط حکومت ایران شود.
 ترامپ در گفت‌وگویی با شبکه خبری بلومبرگ گفت که موقعیت ایران از زمان آغاز ریاست جمهوری او تا کنون به شدت تضعیف شده است.
رئیس جمهور آمریکا در این مصاحبه که در دفتر کار او در کاخ سفید انجام شد، گفت: "وقتی من به اینجا آمدم، سوال این بود که آنها (حکومت ایران) چه زمانی بر کل خاورمیانه مسلط خواهند شد، الان مسئله این است که آیا آنها اصلا دوام خواهند آورد."
 ترامپ گفت این تغییر "تفاوت بزرگی است که تنها در یک سال و نیم ایجاد شده است."
رئیس جمهور آمریکا که از زمان مبارزات انتخاباتی، توافق هسته‌ای ایران را "بدترین توافق تاریخ" خوانده بود، اوایل ماه مه اعلام کرد که آمریکا از برجام خارج می‌شود و تمام تحریم‌هایی را که تعلیق شده بود دوباره برمی‌گرداند.
آمریکا در شرایطی از برجام خارج شد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، همواره پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تایید کرده است.
تحریم‌ها؛ کمرشکن یا بی‌تاثیر؟
هم‌زمان با خروج آمریکا از برجام، بحران ارزی و مشکلات اقتصادی در ایران شدت گرفت و در عرض چند ماه ارزش پول ایران با شتابی کم‌سابقه سقوط کرد.
تعداد زیادی از شرکت‌های بزرگ خارجی هم که بعد از اجرای برجام به ایران آمده بودند به دلیل ترس از روبرو شدن با مجازات آمریکا فعالیت خود در ایران را تعلیق کردند.
تحریم‌های آمریکا محدود به این کشور نمی‌شود و شرکت‌های خارجی را هم که با ایران داد و ستد دارند‌، از فعالیت تجاری در آمریکا محروم می‌کند.

با وجود این آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، بارها گفته است که تحریم‌ها تاثیر اندکی بر اقتصاد ایران دارد و سوء مدیریت داخلی ریشه مشکلات اقتصادی است.
این در حالی است که دولت ایران با ارجاع به پیمانی قدیمی موسوم به عهدنامه مودت ایران و آمریکا، در دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه به دلیل بازگرداندن تحریم‌ها و تاثیر آن بر شهروندان ایرانی از دولت آمریکا شکایت کرد.
در جریان رسیدگی به این شکایت آمریکایی‌ها به سخنان رهبر ایران درباره کم‌اثر بودن تحریم‌ها اشاره کردند اما نمایندگان ایران تلویحا گفتند که این سخنان برای تقویت روحیه مردمی است که زیر فشار اقتصادی کمرشان خم شده است.
'چه مذاکره‌ای؟ '
دونالد ترامپ بعد از خروج آمریکا از برجام، پیشنهاد گفت‌وگو با ایران برای رسیدن به توافقی تازه را هم مطرح کرده است.
اما رهبران ایران می‌گویند تجربه خروج آمریکا از برجام نشان داد که رهبران این کشور به هیچ وجه قابل اعتماد نیستند و تضمینی وجود ندارد که به توافق دیگر پایبند باشند.
آقای خامنه‌ای در صحبت‌های اخیر خود با اشاره به پیشنهاد مذاکره آمریکا به ایران گفت: "نتیجه مذاکره با مسئولان قبلی آمریکا که حداقل ظاهرساز بودند این‌گونه شد، حالا با مسئولان وقیح و هتاک فعلی که شمشیر را برای ایرانی‌ها از رو بسته‌اند چه مذاکره‌ای داریم بنابراین مذاکره‌ای در هیچ سطحی با آمریکایی‌ها صورت نخواهد گرفت."

بی بی سی فارسی