به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، شهریور ۰۷، ۱۳۹۷

حذف کلمه «لیلا» از نام یک نمایش و باقی حذفیات برای اجرا در مشهد!

این بار دامنه سانسورها در حوزه استحفاظی‌ آیت‌الله احمد علم‌الهدی به حذف نام اسم زنانه از عنوان تئاتر «لیلا و چند مسافر» و سانسور تصاویر تمام بازیگر زن و خواننده این تئاتر منجر شد! این نمایش قلع و قمع شده با رضایت کارگردانش محمد رحمانیان قرار است در شهر مشهد به روی صحنه برود.
آیت‌الله احمد علم‌الهدی امام جمعه مشهد چند روز پیش ادعا کرده بود که با هنر و فرهنگ مخالف نیست و حتی خودش در جوانی نمایشنامه‌نویس و رمان‌نویس بوده! اما انتشار پوستر نمایش «لیلا و چند مسافر» به کارگردانی محمد رحمانیان برای اجرا در شهر مشهد نشان می‌دهد که خطوط قرمز این آخوند متحجر و فسیل که خود را اهل تئاتر و کتاب قلمداد می‌کند، بیش از چیزی است که تصور می‌شود.
در پوستر این نمایش نام زنانه «لیلا» از عنوان نمایش حذف شده و اسم آن به «چند مسافر» تغییر کرده. همچنین تصاویر همه بازیگران زن حاضر در این نمایش نیز در پوستر سانسور و حذف شده است. تصویر خواننده نمایش، رضا یزدانی که در پوستر اصلی پشت میکروفن قرار داشته نیز برداشته شده!

حتی توضیح موسیقی- نمایش این تئاتر نیز از پوستر حذف شده و روشن نیست برای این نمایش اصلا اجازه‌ی اجرا به رضا یزدانی داده شده یا نه.
گویا این پوستر دو بار دچار سانسور شده و کارگردان هم پذیرفته تا اجرای نمایش‌اش در مشهد منتفی نشود!
آیت‌الله علم‌الهدی که در تازه‌ترین سخنانش هرگونه مخالفتش با موسیقی و هنر را رد کرده و اعلام کرده که با ابتذال مخالف است، معلوم نیست چه دلیل و چه پاسخی درباره مخالفت با نام «لیلا» حذف آن از نام نمایش دارد‍!  چنین تصمیمات مسخره و متحجرانه‌ای فقط می‌تواند زاییده یک آخوند کوته‌فکر باشد.
بازیگران زن در پوستر اصلی این نمایش مثل همیشه حجاب معمول پوسترهای فیلم و تئاتر را داشتند، ولی ظاهرا دامنه خطوط قرمز فرهنگی و هنری در استان خراسان رضوی به نفس حضور زنان در عرصه هنر و فرهنگ برمی‌گردد و نه به ادعای علم‌الهدی مربوط به ابتذال و ترویج فحشا!
علم‌الهدی انعکاس سخنانش علیه موسیقی را نادرست دانسته و گفته بود که با موسیقی مخالف نیست و با ابتذال مخالف است. او حتی تأکید کرده بود که «در مسائل موسیقی از نظر فقهی شاید با خیلی از بزرگان و فقهایی که در مسئله موسیقی نظر دارند، خیلی بازتر از نظر دیگران باشم»!
خبرآنلاین نوشته که محمد رحمانیان برای اجرای این نمایش در مشهد، دچار سانسورهای متعددی شده که این سانسورها حتی گریبان تبلیغات این تئاتر را هم گرفته است.
نمایش ««لیلا و چند مسافر» به نویسندگی و کارگردانی محمد رحمانیان قرار است از سوم تا ششم شهریور در سالن موسسه همدم مشهد روی صحنه برود.
نکته قابل توجه درباره این نمایش این است که موضوع آن درباره جنگ و زیارت «حرم امام هشتم شیعیان» در مشهد است! مشخص نیست با این حجم گسترده سانسور، محمد رحمانیان چه نمایش مثله و تکه‌تکه شده‌ای را به تماشاگران مشهد ارائه می‌دهد! آیا اجرای چنین نمایشی با این همه سانسوری که اعلام نیز شده است، توهین به تماشاگران و کوتاه آمدن از  
پرنسیپ‌های فرهنگی و هنری برای اجرا نیست؟!  

کیهان لندن