به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، شهریور ۰۳، ۱۳۹۷

زیمنس همکاری با ایران را کاهش می‌دهد

توماس رالف، رئیس‌امور مالی و جو کایزر، مدیر اجرایی زیمنس 
یک روز پس از پیام تویتتری ریچارد گرنل در مورد فعالیت‌های زیمنس در ایران، زیمنس تأیید کرد که همکاری اقتصادی خود با ایران را کاهش می‌دهد. ریچارد گرنل، سفیر آمریکا در آلمان است.

دفتر مرکزی کمپانی زیمنس در مونیخ جمعه دوم شهریور (۲۴ اوت) اعلام کرد این کمپانی به دلیل بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران فعالیت‌های اقتصادی خود در ایران را کاهش می‌هد.
زیمنس گفته است در پی اقدامات مناسبی برای سازگاری فعالیت اقتصادی خود در ایران با شرایط کنونی است. این کمپانی تأکید کرده تمامی محدودیت‌های صادرات کالا به ایران را طبق مقررات و با در نظر گرفتن "تحریم‌های ثانویه آمریکا" در نظر خواهد گرفت.
یک روز پیش از موضع‌گیری رسمی زیمنس در مورد فعالیت‌های اقتصادی این کمپانی در ایران، سفیر آمریکا در آلمان ریچارد گرنل، از تصمیم زیمنس برای کاهش همکاری اقتصادی خود با ایران خبر داده بود.
ریچارد گرنل پنج‌شنبه شب (۲۳ اوت) با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توییتر نوشته بود که زیمنس به او اطلاع داده است که با هدف رعایت تحریم‌های آمریکا علیه ایران از بازار ایران خارج می‌شود.
ریچارد گرنل ازآغاز رسمی فعالیت خود به عنوان سفیر ایالات متحده آمریکا در آلمان، از شرکت‌های آلمانی خواسته بود به همکاری‌های اقتصادی خود با ایران خاتمه دهند. این موضع‌گیری ناخشنودی سیاستمداران و فعالان آلمان را در پی داشت.
رالف توماس رئیس امورمالی زیمنس پیشتر گفته بود معامله‌هایی که با ایران آغاز کرده "در چارچوب قانونی ممکن" به سرانجام می‌رساند.  جو کایزر، مدیرعامل اجرای این کمپانی هم تأکید کرده بود قراردادهای تاکنونی تا پایان آن اجرا خواهند شد. اما موضع‌گیری جدید زیمنس حاکی از نگرانی این کمپانی در مورد ادامه این فعالیت‌هاست. 
زیمنس در مورد مجوز ساخت توربین‌های گازی و لوکومتیو با ایران به توافق رسیده بود. این کمپانی همچنین توافق‌نامه‌ای برای مدرن‌سازی زیرساخت‌های راه‌آهن با ایران امضا کرده بود. از قرار این همکاری‌ها با ایران متوقف می‌شوند.
دور دوم تحریم‌ها که اجرای آنها از پائیز آغاز می‌شود ممکن است شامل محصولات الکترونیکی شود که صادرات زیمنس به ایران را هم در بر خواهد گرفت. 

دویچه وله