به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، شهریور ۰۱، ۱۳۹۷

جان بولتون: آمریکا خواهان سرنگونی رژیم ایران نیست، اروپا باید بین ایران و آمریکا، یکی را انتخاب کند

جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز چهارشنبه در بیت المقدس

جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز چهارشنبه۲۲ اوت/۳١ مرداد در بیت المقدس گفت: آمریکا بدنبال سرنگونی حکومت ایران نیست و تنها خواهان آن است که رژیم یک «تغییر اساسی» در رفتار خود ایجاد کند. جان بولتون همچنین اعلام کرد که بازگشت تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران بیش از آنچه پیش بینی شده بود، بر ایران تأثیر گذاشته و کشورهای اروپایی باید میان حفظ روابط اقتصادی با ایران و یا  آمریکا یکی را انتخاب کنند

جان بولتون، که برای یک دیدار رسمی سه روزه با محوریت مسائل مربوط به ایران به اسرائیل سفر کرده، امروز در گفتگو با خبرنگاران در بیت المقدس به تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا برای بازگشت تحریم ها علیه حمهوری اسلامی و تظاهرات ماه های اخیر در ایران اشاره کرد و گفت: « روشن بگویم که سیاست آمریکا تغییر رژیم در ایران نیست. آنچه ما می خواهیم تغییر بنیادین در رفتار رژیم ایران است.»
مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ تظاهرات و اعتراضات ماه های اخیردر ایران را عمدتاً ناشی از مدیریت ضعیف و ناکارآمد اقتصادی حکومت این کشور دانست که از گذشته وجود داشته و توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ وین فقط اندکی از تاثیرات آن کاسته بود.
جان بولتون تصریح کرد: پس از رد توافقنامه هسته ای از سوی ایالات متحده و بازگشت تحریم ها که همانند «اثرچکشی» بوده که بر روی ایران فرود آمده است، ما شاهد اثرات عمیقا منفی فشارها بر روی ایران هستیم و به باور من، این فشاربسیار شدید تر از آن چیزی است که پیش بینی شده بود.
مشاورامنیت ملی کاخ سفید اطمینان داد که تظاهرات اعتراض آمیز هفته ها و ماه های اخیر در ایران از پیش سازماندهی نشده بود و حاصل یک «توطئه» علیه رژیم ایران نبوده است.
جان بولتون همچنین یادآور شد که آمریکا حاضر است با رژیم ایران مذاکره کند، اما در صورتیکه ایران خود را با خواسته های آمریکا منطبق کند. آقای بولتون هشدار داد آمریکا فشار حداکثری را بر ایران اعمال خواهد کرد تا تهران هرگز نتواند به سلاح هسته ای عملیاتی دست پیدا کند.
جان بولتون در بخش دیگری از سحنان امروز خود اعلام کرده است که کشورهای اروپایی باید میان حفظ روابط اقتصادی با ایران و یا آمریکا یکی را انتخاب کنند.
آقای بولتون در گفتگو با رویترز اعلام کرد که بازگشت تحریم های ایالات متحده تأثیرات مهمی بر اقتصاد و افکار عمومی در ایران گذاشته است.
هزارن ایرانی در هفته های اخیر علیه افزایش لجام گسیخته قیمت ها در ایران ، کمبود مواد غذایی، بیکاری گسترده و فساد در ایران تظاهرات اعتراضی کرده اند. این تظاهرات دولت حسن روحانی را بیش از پیش شکننده کرده است.
جان بولتون می گوید تأثیرات اقتصادی تحریم های ایالات متحده علیه ایران بسیار بیشتر از آن چیزی است که واشنگتن پیش بینی کرده است. با این وجود، فعالیت‌های ایران در منطقه همچنان خصمانه است. آنچه در عراق و در سوریه انجام می‌دهند، آنچه با حزب‌الله در لبنان انجام می‌دهند و کارهایی که در یمن می‌کنند و همین طور تهدید که درباره تنگه هرمز کرده‌اند."

رادیو بین المللی فرانسه