به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، شهریور ۰۱، ۱۳۹۷

ابوبکر بغدادی: در «زمین خدا» اتفاقات تازه‌ای می‌افتد

ابوبکر بغدادی، خلیفه خودخوانده داعش


رهبر گروه دولت اسلامی (داعش) که گفته شده بود کشته شده است، با انتشار یک پیام صوتی به مناسبت عید قربان در سایت «فرقان» دوباره ظاهر شد. ابوبکر بغدادی در این پیام صوتی از پیروانش خواسته است با وجود آنکه هدف سلاح‌های پیشرفته قرار می‌گیرند، پایداری کنند.
معلوم نیست که این پیام صوتی تا چه حد به ابراهیم عواد ابراهیم علی محمد البدری‌ معروف به ابوبکر بغدادی، خلیفه خودخوانده ۵۴ ساله داعش تعلق دارد. اشاره‌هایی که در این پیام به تحولات جنگ سوریه و اختلافات بین ایالات متحده آمریکا و ترکیه شده، از آن نشان دارد که بغدادی ممکن است هنوز زنده باشد. اوایل ماه جاری میلادی مجدداً شایعاتی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود که بغدادی در حملات هوایی کشته شده است. آخرین پیام بغدادی، ۲۸ سپتامبر سال گذشته منتشر شده بود.
بغدادی در پیامی که به مناسبت عید قربان منتشر کرده، به از دست دادن ۹۵ درصد از قلمرو داعش که در سال ۲۰۱۴ فتح شده بود، مطلقاً اشاره‌ای نمی‌کند. صدای منسوب به او می‌گوید که به زودی در «زمین خدا» اتفاقات تازه‌ای می‌افتد و مسیر جنگ تغییر خواهد کرد.
پیام بغدادی در شرایطی منتشر می‌شود که ائتلاف ضد داعش به رهبری ایالات متحده آمریکا با همکاری کردهای شمال سوریه در تدارک عملیاتی برای پاکسازی باقی‌ سوریه از ستیزه‌جویان داعش‌ در حوالی مرز عراق‌ است. در شرق سوریه که تحت کنترل ارتش اسد و روسیه است نیز بقایای داعش فعالیت‌هایی دارند و مناطقی را تصرف کرده‌اند.
بر اساس گزارش سازمان ملل متحد و وزارت دفاع آمریکا این احتمال وجود دارد که بیش از ۳۰ هزار نفر از طرفداران مسلح داعش در سراسر جهان وجود داشته باشد.
بغدادی در پیام صوتی منسوب به او به اختلافات بین ترکیه و ایران با ایالات متحده آمریکا و تحریم اقتصادی ایران نیز اشاره می‌کند و می‌گوید این اختلافات نمایانگر آن است که قدرت آمریکا در جهان به چالش کشیده می‌شود و حتی متحدان این کشور هم دیگر مثل سابق «گوش به فرمان» نیستند.
بغدادی در پیام صوتی منسوب به او از طرفدارانش خواسته است به حملات تروریستی در اروپا، کانادا و آمریکا ادامه دهند:
«حمله‌ای کن که قلب آنها بشکند و آن‌ها را مثله کند. یا با سلاح گرم و یا با زخم خنجری به بدن آن‌ها و یا با بمب‌گذاری در کشورهایشان. زیر گرفتن آن‌ها در خیابان‌ها را هم فراموش نکن.»
رادیو زمانه