به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، شهریور ۰۷، ۱۳۹۷

نارضایتی مجلس از روحانی؛ سومین وزیر در مسیر برکناری

نمایندگان از پاسخ‌های رییس‌جمهور قانع نشدند
تنها شش ماه بعد از پیش‌بینی «جامعه اطلاعاتی آمریکا»، اختلافات بین مقام های ایرانی افزایش کم سابقه ای داشته است. حسن روحانی رئیس جمهوری ایران نتوانست در مجلس رضایت نمایندگان مجلس را کسب کند و بعد از برکناری دو وزیر کابینه او در طول ۲۰ روز، حال سومین وزیر دولت او برای استیضاح به مجلس فراخوانده شده است.
حسن روحانی روز سه شنبه ۶ شهریور در پی طرح سوال ۸۲ نماینده مجلس با محورهای «عدم موفقیت دولت در کنترل قاچاق کالا و ارز، استمرار تحریم‌های بانکی، عدم اقدام شایسته دولت درباره کاهش نرخ بیکاری، رکود اقتصادی شدید چند ساله و افزایش شتابان نرخ ارز خارجی و کاهش شدید ارزش پول ملی» در صحن علنی مجلس حاضر شد. پایان پرسش و پاسخ، رای گیری برگزار شد و اکثریت نمایندگان اعلام کردند که از پاسخ های رئیس جمهوری قانع نشدند.
در حالیکه رژیم جمهوری اسلامی با فشار اقتصادی روبروست، فشار اصولگرایان مجلس بر دولت حسن روحانی افزایش یافته و در یک ماه اخیر دو وزیر او برکنار شده اند.
«جامعه اطلاعاتی آمریکا» اواخر بهمن ماه سال گذشته پیش بینی کرد درگیری‌های فزاینده میان سیاست‌مداران میانه‌رو و تندرو در ایران افزایش بیابد و تندروها و رهبر جمهوری اسلامی با هرگونه گشایش سیاسی اجتماعی به شدت مخالفت کنند.

بهمن ماه در این گزارش ۲۸ صفحه‌ای آمده بود: «میانه‌روها به رهبری رئیس‌جمهوری حسن روحانی به پشتیبانی از پیشرفت اجتماعی بیشتر، خصوصی‌سازی، و یکپارچگی جهانی بیشتر ادامه خواهند داد. این در حالی است که تندروها این برنامه را به منزلهٔ تهدیدی برای منافع سیاسی و اقتصادی خود و نیز برای ماهیت انقلابی و اسلامی ایران تلقی خواهند کرد.»
مقام های آمریکا بارها هشدار داده اند که جمهوری اسلامی به جای استفاده از منابع مالی به دست آمده از برجام برای مردم خود، از تروریسم و بی ثبات سازی در منطقه استفاده کرده اند.
از دیماه گذشته اعتراضات در ایران افزایش یافت و تنها در شش ماه ماه اخیر ارزش هر دلار آمریکا از سه هزار تومان به ده هزار تومان رسیده است.
هرچند آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران در سخنرانی عمومی از دولت روحانی حمایت می کند اما محافظه کاران نزدیک به رهبر، روحانی را مقصر می دانند.
استیضاح یک وزیر دیگر
در بیست روز گذشته دو وزیر حسن روحانی برکنار شدند. ابتدا علی ربیعی وزیر کار و سپس مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد برکنار شد.
روز سه شنبه سخنگوی هیئت رئیسه مجلس ایران تایید کرد که طرح استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت با ۵۰ امضا تقدیم هیئت رئیسه مجلس شد.
دولت روحانی تا استیضاح به خاطر از دست دادن نیمی از وزرا هنوز فاصله زیادی دارد اما استیضاح وزرای اقتصادی دولت نشان از اختلاف شدید بین مجلس و دولت است.
افشاگری نشد
پیش از حضور رئیس جمهوری ایران در مجلس، بسیاری از حامیان او آقای روحانی خواستند که هنگام حضور در مجلس با مردم و نمایندگان شفاف سخن بگوید و درباره مشکلات موجود مقابل دولت خود افشاگری کند.
یک روز پیش از حضور روحانی در مجلس، بهرام پارسایی، نماینده اصلاح طلب در توئیتر خود نوشت: «چندماه وقت و انرژی مجلس و جامعه را گرفتند تا روحانی را به صحن بیاورند و حالا دو روز است او را توصیه به سکوت می‌کنند.اگر نمی‌خواهید جواب بشنوید چرا سوال می‌كنيد؟»
او روز سه شنبه نیز نوشت که سخنان روحانی حرف دل مردم نبود.

صدای آمریکا