به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، شهریور ۰۷، ۱۳۹۷

آمریکا ایران را به «سوء‌استفاده» از دیوان لاهه برای رفع تحریم‌ها متهم کرد

در دومین روز از رسیدگی به شکایت ایران از ایالات متحده آمریکا در دادگاه بین‌المللی لاهه، آمریکا ایران را متهم کرد که با «سوء‌ استفاده» از این دادگاه قصد دارد تحریم‌ها علیه خود را رفع کند.


وکلای آمریکایی حاضر در مقر دیوان دادگستری بین‌المللی در لاهه هلند روز سه‌شنبه ۶ شهریور با اظهار این مطلب اعلام کردند که هدف اصلی ایران بازگرداندن توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ است که دونالد ترامپ آن را رد کرد.
دیوان بین‌المللی دادگستری روز دوشنبه ۵ شهریور رسیدگی به پرونده شکایت ایران از آمریکا به دلیل تصمیم واشنگتن مبنی بر وضع مجدد تحریم‌ها علیه تهران را آغاز کرد.
ایران امیدوار است که دیوان بین‌المللی دادگستری دستور توقف موقت تحریم‌های آمریکا علیه ایران را پیش از رسیدگی ماهوی به این پرونده صادر کند. تهران در شکایت خود به پیمان‌نامه «دوستی و روابط اقتصادی و حقوقی کنسولی» سال ۱۹۵۵ میلادی (۱۳۳۴ شمسی) بین ایران و ایالات متحده آمریکا استناد می‌کند.
اما جنیفر نیوستید، نماینده حقوقی وزارت امور خارجه آمریکا در روز دوم رسیدگی به شکایت ایران در پاسخ به این پرسش که آیا جمهوری اسلامی در حال سوءاستفاده از پیمان دوستی با آمریکاست، گفت: «ایران در تلاش است تا با استفاده از شکایتی در چهارچوب پیمان دوستی، حقوقی را طلب کند که مربوط به یک توافق دیگر است و هیچ ربطی به آن ندارد و بنابراین نمی‌تواند هیچ‌گونه ارجاع قانونی به آن بدهد.»
خانم نیوستید بر این باور است که اختلافات میان ایران و آمریکا نه در دادگاه، بلکه در چهارچوب راه‌حلی دیپلماتیک باید برطرف شود.
نماینده آمریکا همچنین تصریح کرد: «هدف از باز کردن این پرونده شکایت تنها تلاش برای وادار کردن آمریکا از راه قانونی به پذیرفتن مجدد توافقذ هسته‌ای با ایران است.»
ایران از دادگاه لاهه خواسته است تا که به آمریکا دستور دهد تا پایان رسیدگی به پرونده شکایت ایران، تحریم‌ها علیه این کشور را لغو کند. رسیدگی به شکایت ایران ممکن است چند سال به طول بینجامد و آمریکا از دادگاه می‌خواهد که چنین درخواستی را از ایران نپذیرد.
قرار است تصمیم مقدماتی دادگاه لاهه در مورد این پرونده در ماه جاری میلادی اعلام شود، اما هیچ تاریخی برای انتشار این تصمیم اعلام نشده است.
دیوان دادگستری لاهه عالی‌ترین نهاد بین‌المللی برای حل اختلافات میان کشورهاست. تصمیم‌های این نهاد قضایی الزام‌آور است اما خودش توانایی اعمال قدرت بر کشورها را ندارد. هم ایران و هم ایالات متحده هر دو از معدود کشورهایی هستند که تا کنون از اجرای تصمیم‌های دیوان عدالت لاهه سر باز زده‌اند.

یورونیوز