به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، مرداد ۳۰، ۱۳۹۷

بولتون: برنامه هسته‌ای و موشکی ایران چالش بزرگ آمریکا و اسرائیل است

نتانیاهو:‌ در کنار مردم ایران هستیم
جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا، و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، شامگاه یکشنبه ۲۸ مرداد در یک دیدار کاری در اورشلیم، بر مهار منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران و مقابله با طرح‌های موشکی و هسته‌ای آن تاکید کردند.
بنیامین نتانیاهو در آغاز ملاقات با مشاور امنیت ملی کاخ سفید، آقای بولتون را «حامی مشتاق اتحاد آمریکا و اسرائیل» خواند و سفر او را بسیار مهم ارزیابی کرد.
وی گفت شما زمانی به این سفر آمده‌اید که «تصمیمات مهمی از سوی پرزیدنت دونالد ترامپ در انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم و خروج از توافق وحشتناک هسته‌ای با ایران» گرفته شده است.
نخست‌وزیر اسرائیل افزود که منتظر بوده تا از جمله در خصوص «چگونگی بازداشتن ایران از تعرض منطقه‌ای و تضمین اینکه ایران هرگز به سلاح هسته‌ای نرسد» با آقای بولتون گفت‌وگو کند.
آقای بولتون نیز در آغاز این ملاقات، به نخست‌وزیر اسرائیل گفت که «شما به برخی از موضوعات اشاره کردید اما روشن است که چالش‌های بزرگی در برابر اسرائیل، آمریکا و همه جهان قرار دارد- در صدر همه آنها برنامه هسته‌ای و طرح‌های موشکی بالستیک ایران است. از دیدن‌تان خشنودم و در انتظار گفت‌وگو در باره این موضوع‌ها و مسائل دیگر هستم».
دیوید فریدمن سفیر آمریکا در اورشلیم و ران درمر سفیر اسرائیل در واشینگتن نیز در این دیدار حضور داشتند.

رادیو فردا 


نتانیاهو:‌ در کنار مردم ایران هستیم


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، اعلام کرد که این کشور در کنار مردم ایران که مخالف رژیم جمهوری اسلامی هستند ایستاده است.
آقای نتانیاهو که روز دوشنبه ۲۹ مرداد،‌ پس از دومین دیدارش با جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا، در اسرائیل سخن می‌گفت، اشاره کرد: «مهم است که مردم ایران بدانند که مبارزه ما علیه آنها نیست».
به نوشته صفحه توییتر نخست وزیر اسرائیل، او افزود: «مبارزه ما علیه رژیمی است‌ که آنها را بی‌رحمانه سرکوب می‌کند، زنان بی حجاب را دستگیر می‌کند، هم‌جنسگرایان را در ملا عام اعدام می‌کند و از تحقق آرزوی رسیدن به آزادی میلیون‌ها ایرانی جلوگیری می‌کند».
به گزارش وبسایت «وای.نت»، بنیامین نتانیاهو همچنین در دیدار روز دوشنبه خود با جان بولتون گفت که «آمریکا و اسرائیل دیدگاه‌های خود را در مورد ایران و سوریه هرچه بیشتر هماهنگ می‌کنند».
به گفته آقای نتانیاهو، «رفع تحریم‌ها (در پی امضای برجام در دولت سابق آمریکا) به ایران امکان داد که میلیاردها دلار را برای ماشین جنگی‌اش در یمن، سوریه و لبنان هزینه کند».
نخست وزیر اسرائیل اضافه کرد که «همه کشورها باید همانند آمریکا، ایران را تحریم کنند».
بنیامین نتانیاهو گفت که درخواست تحریم ایران را «به نام کشورهای زیادی در منطقه» مطرح می کند. او به کشور خاصی اشاره نکرد اما به نظر می‌رسد که اشاره‌اش به کشورهای عربی هم راستا با اسرائیل در ارتباط با ایران، مانند عربستان سعودی بود.
در همین حال، جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، در دومین و آخرین دیدار کاری خود با بنیامین نتانیاهو گفت: بازداشتن ایران از دستیابی به توان هسته ای «در اولویت بسیار بالایی برای آمریکا» قرار دارد و تاکید کرد که واشینگتن برای قانع کردن اروپا به برداشتن گام‌های قوی‌تر علیه ایران تلاش می‌کند.
به گزارش رسانه‌های اسرائیل، آقای بولتون روز دوشنبه در پایان دومین دیدارش با نخست وزیر اسرائیل، در یک نشست خبری گفت: برای جلوگیری از رسیدن ایران به توان هسته‌ای بود که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، از توافق بد هسته‌ای با ایران خارج شد؛ تحریم‌ها علیه ایران را از سرگرفت و تلاش برای متقاعد کردن دوستان اروپایی به برداشتن گام‌های شدید علیه ایران را پیگیری می‌کند.
آقای ترامپ هشدار داده است که ایران «هرگز اجازه نخواهد یافت» تا به سلاح هسته‌ای دسترسی پیدا کند.
او روز ۱۸ اردیبهشت امسال ایالات متحده را از توافق اتمی با ایران موسوم به برجام خارج کرد و گفت که تحریم‌های واشینگتن علیه تهران را بازخواهد گرداند.
در همین حال،‌ جان بولتون گفت که ایران به خاطر ادامه برنامه موشک‌های بالیستیک، تامین ترور و فعالیت در یمن، لبنان، سوریه و دیگر نقاط باید هدف تحریم قرار گیرد، زیرا اینها نه تنها تهدیدهایی منطقه‌ای، بلکه خطراتی جهانی محسوب می‌شوند.
مشاور امنیت ملی آمریکا همچنین گفت که «اتحاد اسرائیل و آمریکا و ملت‌های‌شان هرگز به این اندازه قوی نبوده و دونالد ترامپ تقویت این اتحاد را به سنگ بنای سیاست خود مبدل کرده است و دولت شما (اسرائیل) نیز سیاست خود را بر همین اساس بنا گذاشته است».
جان بولتون روز ۱۵ مرداد در گفت‌وگو با شبکه خبری فاکس نیوز، از مقام‌های بلندپایه ایران خواسته بود برنامه موشکی بالستیک و به گفته او، «برنامه تسلیحات هسته‌ای» را به طور کامل و قابل راستی‌آزمایی کنار بگذارد و با رئیس‌جمهوری آمریکا به گفت‌وگو بنشینند.
مشاور امنیت ملی کاخ سفید نشانه جدیت ایران را، آمادگی‌ تهران برای مذاکره با دونالد ترامپ بر سر توافق هسته‌ای خوانده بود.
دونالد ترامپ روز هشتم مرداد برای دیدار با رهبران ایران اعلام آمادگی کرد و گفت که «هیچ شرطی» هم در این زمینه ندارد. با این حال مقامات جمهوری اسلامی به این پیشنهاد واکنش منفی نشان دادند.
از سویی همزمان با سخنان مشاور امنیت ملی آمریکا درباره تلاش واشینگتن برای اقناع اروپا به اعمال تحریم‌ها علیه ایران، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز دوشنبه اروپاییان را به اقدامات سریع‌تر برای حفظ برجام فرا خواند.
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، نیز در روزهای اخیر تاکید کرده که اروپا در تعهدش برای حفظ برجام تنها به گفتار اکتفا کرده و اقدامات لازم را انجام نداده است.
مقام های ایران بارها تاکید کرده‌اند که منتظر اقدامات اروپا برای حفظ برجام هستند و تهران فعلا در برجام می‌ماند.
این در شرایطی است که به دنبال خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها علیه ایران، مایک پومپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز ۲۵ مرداد اعلام کرد که گروه ویژه‌ای در این وزارت‌خانه برای همکاری و اجرای سیاست‌های واشینگتن در رابطه با تهران تشکیل می‌شود.
در این ارتباط، برایان هوک، مدیر برنامه‌ریزی سیاسی وزارت خارجه آمریکا، که به عنوان نماینده ویژه امور ایران، ریاست «گروه اقدام ایران» را بر عهده دارد، گفت: کارشناسان و نخبگان امور روابط بین الملل در وزارت خارجه و دیگر وزارت‌خانه‌های دولت آمریکا در این نهاد حضور خواهند داشت.
او افزود: «دولت آمریکا به تلاش‌های خود برای ایجاد اجماع گسترده در سطح بین المللی ادامه می‌دهد» و «تلاش خواهیم کرد در عرصه بین المللی با همپیمانان و متحدان مان همکاری‌ها را بیشتر کنیم و در مسائل مورد اختلاف به اجماع برسیم».
در این میان، به گزارش رسانه‌های اسرائیل، جان بولتون پیش از ترک اسرائیل به سوی ژنو، با آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل، نیز در تل آویو دیدار کرد. حضور نظامی ایران در سوریه موضوع اصلی این مذاکرات بود.
پیشتر نیز جان بولتون با نیکلای پاترشف، مشاور امنیت ملی روسیه، در شهر ژنو سوئیس دیدار کرده بود. تنظیم راه‌هایی برای اجرای خواسته مشترک آمریکا، اسرائیل و روسیه در ارتباط با نقش ایران در سوریه در این دیدار مطرح شده بود.
کاخ سفید گفته است که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در دیدار ماه گذشته با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در فنلاند بر لزوم بیرون رفتن نیروهای نظامی ایران از سوریه تاکید کرده است. اسرائیل در دو سال گذشته بارها علیه حضور نظامی ایران و هم‌پیمانانش در سوریه سخن گفته و تاکید کرده است که علیه آنها اقدام می کند.

در این میان، تهران با رد استقرار نیروهای نظامی‌اش در سوریه گفته است که تنها مشاورانش در این کشور حضور دارند.

رادیو فردا