به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، شهریور ۰۹، ۱۳۹۷

رکورد بیست‌ ساله تورم در ایران شکسته شد


گزارش بانک مرکزی ایران از نرخ تورم مردادماه با اعدادی باورنکردنی همراه شده که در مقابل تورم ماهانه و تورم نقطه به نقطه گروه‌های اصلی نقش بسته است.
نرخ تورم میانگین مردادماه البته ۱۱.۵ درصد اعلام شده که نسبت به تورم میاگنی تیرماه، ۱.۳ واحد درصد رشد داشته و روند افزایشی نرخ تورم حفظ شده است. اما نرخ تورم میانگین، جهش تورمی ماه‌های اخیر را به درستی به تصویر نمی‌کشد.
برای فهم آن چه در ماه‌های اخیر در سطح بازار مصرف اتفاق افتاده باید از نرخ تورم ماهانه و نرخ تورم نقطه به نقطه کمک گرفت. بر اساس اعلام بانک مرکزی نرخ تورم ماهانه مردادماه ۵.۵ درصد بوده، رقمی کم‌سابقه که در ۲۰ سال گذشته تکرار نشده بود.
آخرین باری که نرخ تورم ماهانه رقمی بالاتر از ۵.۵ درصد ثبت شد، فروردین‌ماه سال ۷۸ بود که نرخ تورم ماهانه به ۵.۹ درصد رسید.
معنای این نرخ تورم ماهانه این است که سطح عمومی قیمت‌ها در سطح خرده‌فروشی در یک ماه گذشته، ۵.۵ درصد افزایش یافته است، به این معنا که اگر نرخ تورم ماهانه در همین حدود باقی بماند، در پایان سال باید تورمی بی‌سابقه را تجربه کنیم.
نرخ تورم ماهانه چند ماه گذشته نیز در محدوده‌ای بالا در نوسان بود که از تثبیت روند تورمی در این ماه‌ها خبر می‌دهد.
در مجموع از فروردین‌ماه امسال تا مردادماه، عدد شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران، ۱۵.۷ درصد رشد را تجربه کرده است.
در گزارش بانک مرکزی، نرخ تورم نقطه به نقطه مردادماه نیز عددی باورنکردنی است: ۲۴.۲ درصد.
بررسی اجزای تشکیل‌دهنده تورم در میان شاخص بهای گروه‌های اصلی نیز نتایجی حیرت‌انگیز دارند.
تورم سه رقمی دخانیات
نرخ تورم گروه «دخانیات» در مردادماه، صدرنشین افزایش تورم است و تورم نقطه به نقطه این گروه وارد محدوده سه رقمی شد و معادل ۱۱۴.۴ درصد رشد کرد.
تورم ماهانه شاخص بهای این گروه کالایی در این ماه، بیش از ۲۴ درصد بود.
پس از گروه دخانیات، شاخص بهای گروه اصلی «تفریح و امور فرهنگی» در ماه مورد گزارش، ۵۱.۶ درصد گزارش شده است.
برای بیان دلایل ثبت این نرخ‌های بالا برای تورم برای شاخص بهای این دو گروه، نوسان در بازار ارز و جهش شدید قیمت ارز می‌تواند بهترین توضیح باشد.
مقایسه نرخ تورم گروه‌های اصلی ۱۲گانه در دو مقطع زمانی مردادماه امسال و مردادماه پارسال، به خوبی بیانگر تغییر محدوده نوسان نرخ تورم در این دو مقطع زمانی است.

گزارش کوتاه شده ی رادیو فردا