به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، مرداد ۲۹، ۱۳۹۷

چرا مردها کمتر از زن‌ها به پزشک مراجعه می‌کنند؟

اگرچه اغلب مردها فقط در مواردی کاملا ضروری به پزشک مراجعه می‌کنند اما بیشتر از زن‌ها از بیمار شدن وحشت دارند. این موضوعی است که به نظر متناقض می‌آید، اما روانشناسان دلایل آن را بررسی کرده‌اند.

اغلب مردها از رفتن به پزشک واهمه دارند و یا و تنها در زمانی به پزشک مراجعه می‌کنند که نیاز فوری به مداوا دارند.
به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید
زنان بیشتر از مردان به فکر سلامتی خود هستند. بیش از یک سوم زنان در آلمان آزمایش‌های پزشکی لازم برای تشخیص به موقع بیماری‌ها در بدن و جلوگیری زودهنگام از گسترش آن را انجام می‌دهند.
فرانک زومر، پزشک متخصص آندرولوژی و بیماری‌های دستگاه ادراری و رئیس "جامعه زنان و مردان آلمان" می‌گوید که رفته رفته تعداد مردهایی که برای جلوگیری از بیماری‌ها به پزشک مراجعه می‌کنند افزایش می‌یابد. به گفته این متخصص "هر سال ۴/ ۰  تا ۸/ ۰ درصد به تعداد مراجعه مردها به پزشک اضافه شده و اکنون حدود ۲۱ درصد مردان هم از این امکانات پزشکی استفاده می‌کنند.

واهمه مردها از پزشک 
فرانک زومر که در زمینه رفتار جنسیت‌ها مطالعات و پژوهش‌هایی انجام داده است در پاسخ به این پرسش که چرا مردها نسبت به سلامت خود سهل‌انگارتر از زنان هستند، می‌گوید پاسخ بسیاری از مردها روشن است: «زمان زیادی باید در اتاق انتظار دکتر معطل شد.»
او معتقد است که مردها به دلیل بی‌حوصلگی و یا مشغله کاری به پزشک مراجعه نمی‌کنند. از نظر زومر این استدلال به سختی قابل درک است به این دلیل که برای خیلی از مردها صرف یک یا دو ساعت وقت برای خرید لوازم یدکی و یا تعمیر خودرو در کارگاه و یا چک کردن آن خیلی عادی است.
به نظر این پزشک دلیل اصلی واهمه مردها از مراجعه به پزشک این است که آن‌ها "نمی‌خواهند بشنوند که بیمار هستند." به نظر زومر اغلب مردها بیماری را به عنوان "یک ضعف" تلقی می‌کنند.

 ترس از بیماری
فرانک زومر می گوید: «ترس از بیماری و بیمار شدن در میان مردها بسیار گسترده است.»
نتایج یک تحقیق در باره رفتارهای سلامت انسان‌ها نشان می‌دهد که از ده هزار مردی که مورد پرسش قرار گرفته‌اند حدود ۷۵ تا ۸۹ در صد، بدون در نظر گرفتن میزان سن آن‌ها، از بیماری وحشت دارند. به طور متوسط حدود ۶۶ در صد مردم به طور عموم در جامعه از بیماری وحشت دارند.
این تحقیق همچنین نشان داده است که ترس زیاد و خجالت از بیماری، مانع بسیاری از مردها برای مراجعه به پزشک است. دکتر زومر می‌گوید: «ترس از بیماری در ضمیر ناخودآگاه این افراد وجود دارد، اگرچه آگاهانه این ترس را رد می‌کنند اما در عمل از رفتن به پزشک دوری می‌جویند.» 
زومر معتقد است که به این ترتیب بسیاری از مردها نشانه‌های بیماری را جدی نمی‌گیرند و در باره آن با کسی صحبت نمی‌کنند. آن‌ها نمی‌خواهند که در باره بیماری خود چیزی را بشنوند، زیرا "به عنوان مرد نباید بیمار شوند."
به گفته این متخصص این نوع رفتار مربوط به نقش سنتی مرد و نوع تربیت او است که "مردها باید قوی باشد و بیمار نشوند، زیرا این به معنی ضعف است." 

استفاده از ترفند برای مراجعه مردها به پزشک
 برای تغییر این نوع تفکر و ترس از بیماری باید مردها را به نوعی ترغیب کرد که به پزشک مراجعه کنند. فرانک زومر می‌گوید: «ما مدت زیادی را صرف تحقیق در باره نحوه به وجود آوردن انگیزه و بیشتر در مردان برای مراجعه به موقع به پزشک کردیم. این کار بسیار سختی است ولی پیشرفت‌ها در این زمینه به آرامی صورت می‌گیرد.»
به گفته این متخصص دو راهکار موفق در این زمینه آزمایش شده‌اند: یکی این که مردها می‌توانند مثلا در چارچوب برنامه‌های مشترک ورزشی در باره بیماری‌های خود با یکدیگر گفت‌وگو و تبادل تجربه کنند و به یکدیگر انگیزه بدهند.
راهکار دوم این است که زن‌ها از مردها بخواهند که برای سلامتی خود و خانواده به پزشک مراجعه کنند، حتی "اگر نه برای خود به دلیل خانواده" این کار را انجام دهند. نتیجه تحقیقات در این زمینه نشان داده است که حدود ۷۹ درصد مردها به این انگیزه واکنش مثبت نشان می‌دهند. به نظر فرانک زومر این انگیزه بهترین شانس برای مردهاست که به موقع از بیماری خود مطلع شوند و نسبت به درمان آن اقدامات لازم را انجام دهند.

دویچه وله