به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، شهریور ۰۹، ۱۳۹۷

ضرب و شتم دراویش و انتقال به سلول انفرادی


همسر محسن عزیزی یکی از دراویش زندانی در ندامتگاه تهران بزرگ (زندان فشافویه) به کمپین حقوق بشر در ایران گفت صبح روز هفتم شهریور ماه ماموران گارد ویژه زندان با باتوم حدود ۳۰ درویش در تیپ (بند) سوم این زندان را مورد ضرب و شتم شدید قرار داده‌اند و به دنبال آن تعدادی از آنها را به سلول انفرادی منتقل کرده‌اند.

همچنین ماموران ندامتگاه تهران بزرگ به خانواده‌های نگران این دراویش که پس از شنیدن ضرب و شتم عزیزانشان به زندان رفتند، پاسخی ندادند و از آنها خواستند تا پیش از تاریکی از محوطه بیرون زندان دور شوند وگرنه آنها نیز با بازداشت روبرو خواهند شد.

نزدیک به ۳۰۰ درویش از شامگاه ۳۰ بهمن ۹۶ تاکنون در سه تیپ (بند) دو، سه و چهار زندان فشافویه تهران به سر می‌برند . به گفته نیلوفر دولتشاه همسر محسن عزیزی در این سه تیپ فقط دراویش تاکنون زندانی بوده‌اند و از دیگر زندانیان عادی و یا عقیدتی جدا نگه داشته شده‌اند.

به گفته همسر محسن عزیزی، ۳۰ نفر از دراویش تیپ سه زندان تهران بزرگ از ۲۳ خرداد ماه هر روز در حمایت از زنان درویش زندانی که در زندان قرچک به سر می‌برند در مقابل دفتر افسر نگهبانی بند تحصن می‌کردند و خواستار آزادی آنان بودند. این تحصن در حالی ادامه داشته که مسوولان زندان هیچ پاسخی به زندانیان معترض نداده‌اند تا اینکه یک مرتبه صبح هفتم شهریور ماه آنها را مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند.

به گفته خانم دولتشاه، این دراویش به شدت مجروح شده‌اند و سر و دست برخی از آنها شکسته شده است. برخی از‌ آنها به بندهای دیگر زندان و برخی نیز به سلول‌های انفرادی منتقل شده‌اند. اما اسامی آنها هنوز مشخص نیست.

از سوی دیگر ۱۸ درویش دیگر در تیپ چهار این زندان پس از شنیدن خبر ضرب و شتم دراویش در تیپ سه، خواستار دیدار و اطمینان خاطر از حال برادران مذهبی‌شان شده‌اند که آنها نیز به سلول انفرادی منتقل می‌شوند.



نیلوفر دولتشاه گفت پس از باخبر شدن ضرب و شتم دراویش تعدادی از خانواده‌ها به زندان فشافویه برای دیدار عزیزانشان رفته‌اند اما با تهدید ماموران زندان مواجه شده‌اند. همسر محسن عزیزی به کمپین گفت: «حدود ۳۰، ۴۰ نفر بودیم. بقیه خانواده‌ها هم از شهرستان‌ها در راه بودند. ماموران ما را تهدید کردند که اگر تا تاریکی هوا اینجا بمانیم دیگر اینجا نخواهیم بود. منظورشان این بود که ما را هم کتک می‌زنند و بازداشت می‌کنند.»




همسر محسن عزیزی یکی از دراویشی که به سلول انفرادی منتقل شده گفت: «ماموران به خانواده‌ها ضرب و شتم را تکذیب کردند و گفتند یک اتفاق عادی بوده، همه جا امن و امان است. اما نمی‌دانیم آیا کتک زدن شدید زندانیان برای آنان اتفاق عادی است. یکی از دراویش به خانواده‌ها از زندان تماس گرفت و گفت بچه‌ها خیلی وحشیانه مورد ضرب و شتم ماموران قرار گرفته‌اند.»






به گفته نیلوفر دولتشاه نه تنها ماموران پاسخ یک درخواست مدنی زندانیان متحصن از تاریخ ۲۳ خرداد ماه را برای آزادی زندانیان زن زندان قرچک نداده‌اند بلکه آنها را کتک زدند و بعد به سلول انفرادی منتقل کردند و حتی ۱۸ درویش دیگر که نگران حال آنها بودند را هم به سلول انفرادی منتقل کرده‌اند.



سایت مجذوبان نور اسامی این ۱۸ نفر از دراویش تیپ چهار را منتشر کرده‌ است. علی محمدشاهی، حیدر تیموری، حسن عرب‌عامری، سعید دوراندیش، رضا یاوری، رضا سیگارچی، محسن عزیزی، مهدی کیوانلو، محمد شریفی‌مقدم، صالح‌الدین مرادی، سینا انتصاری، هادی شاه‌رضا، احمد ایرانی‌خواه، مهدی مردانی، رسول هویدا، کیانوش عباس‌زاده، مجتبی بیرانوند و عباس دهقان.

دراویش گنابادی روز سی‌ام بهمن ۹۶ در اعتراض به محاصره خانه نورعلی تابنده، رهبرشان در خیابان هفتم پاسداران تهران تجمع کردند که این تجمع با دخالت نیروی انتظامی و ماموران لباس شخصی به آشوب کشیده شد. در آن شب و صبح روز بعد طبق گفته فرهاد نوری، سخنگوی دراویش بش از ۳۰۰ درویش بازداشت شدند و ۱۷۰ نفر آنها به دلیل شدت ضرب و شتم پس از بازداشت به چهار بیمارستان منتقل شدند. همه آنها پس از مداوا سرپایی و بقیه بازداشتی‌ها به دو زندان اوین و فشافویه منتقل شدند و زنان نیز به زندان قرچک فرستاده شدند.

همچنین احکام قضایی سنگین برای حدود ۳۰۰ درویش زندانی مرد و زن صادر شده است. دادگاه انقلاب تهران روز ۲۴ مرداد حکم هفت تن از آنان را ابلاغ کرد، بنا بر احکام صادره هفت درویش زندانی در زندان تهران بزرگ، مجموعا به ۵۹ سال زندان، ۶۶۶ ضربه شلاق و ۱۴ سال تبعید محکوم شدند.

کمپین حقوق بشر ایران