به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، آبان ۲۹، ۱۳۹۷

کارگران نیشکر هفت‌تپه آزاد نشدند:

کارگران نیشکر هفت‌تپه به اعتراضات خود ادامه می‌دهند
کارگران نیشکر هفت‌تپه در اعتراض به بازداشت ۱۸ کارگر مقابل دادگستری شوش بست نشستند. ۲۸ آبان ۱۳۹۷

صدها کارگر مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه از صبح دوشنبه ۲۸ آبان مقابل ساختمان دادگستری شوش تجمع کردند و خواستار آزادی کارگران بازداشت شده شدند. در اهواز و چند شهر دیگر نیز تشکل‌های کارگری و کارگران همبستگی‌اشان با کارگران نیشکر هفت‌تپه اعلام کردند.

کارگران نیشکر هفت‌تپه، خانواده کارگران، جمعی از وکلای شهر شوش و شمار زیادی از مردم شوش دوشنبه ۲۸ مقابل ساختمان دادگستری شوش تجمع کردند. سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه گزارش کرد که ازدحام جمعیت دادگستری شوش را به حالت نیمه تعطیل درآورد.
گروهی از وکیلان نیز برای دفاع از کارگران بازداشت شده به دادگستری این شهر مراجعه کردند اما به آنها اجازه مطالعه پرونده و دیدار با کارگران بازداشت شده، داده نشد.
۱۸ کارگر نیشکر هفت‌تپه ۲۷ آبان پس از تجمع مقابل ساختمان فرمانداری و هنگام بازگشت به محل کارخانه دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل شدند. ماموران امنیتی یک خبرنگار زن به نام سپیده غلیان را هم همراه با کارگران بازداشت کردند.
به دنبال این واقعه گروهی از وکلای شوش در بیانیه‌ای ضمن حمایت از مطالبات کارگران، برای دفاع حقوقی از بازداشت شدگان اعلام آمادگی کردند.
علاوه بر این کارگران گروه ملی فولاد اهواز هم که از ۹ روز قبل هر روز مقابل استانداری خوزستان در اهواز تجمع می‌کنند، خواستار آزادی کارگران زندانی نیشکر هفت‌تپه شدند. کارگران شرکت قند و حریر پارس شوش نیز اعلام کردند که در حمایت از کارگران بازداشت شده، سه‌شنبه ۲۹ آبان به تجمع کارگران نیشکر هفت‌تپه می‌پیوندند.
اتحادیه آزاد کارگران نیز ضمن ابراز نگرانی نسبت به سرنوشت کارگران بازداشتی، مسئولیت هر گونه اتفاقی برای آنها را متوجه مسئولین دولتی دانست. کانال تلگرامی اتحادیه از احتمال انتقال اسماعیل بخشی و مسلم (محسن) آرمند که صبح ۲۷ آبان دستگیر شدند، به تهران خبر داد.
گروه اتحاد بازنشستگان هم با صدور بیانیه  اعلام کرد: «سرکوب و یورش به کارگران معترض نیشکر هفت‌تپه، برای شکستن مقاومت کارگران، انحلال تشکل های مستقل و پراکنده کردن و به تسلیم کشاندن آنان است».
دبیر خانه کارگر، تشکل کارگری دولتی، خوزستان هم در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی کار ایران، ایلنا، بازداشت کارگران را «غیرقانونی» و فرماندار شوش را مسئول برخورد امنیتی با معترضان دانست.
رادیو زمانه