به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، آبان ۲۷، ۱۳۹۷

جنبش خودجوش "جلیقه زردها" حدود دو هزار نقطه را در فرانسه مسدود کرد

تا این لحظه چندین تصادف در نقاط مختلف فرانسه روی داده است که  به مصدوم گردیدن ۴۷ تن و کشته شدن یکی از تظاهرکنندگان که زنی ۵۰ ساله بود، انجامیده است. حال سه تن از مجروحان وخیم است.
هواداران جنبش خودجوش "جلیقه زردها" از بامداد امروز شنبه ١۷ نوامبر/٢۶ آبان همانگونه که قبلاً اعلام شده بود، به قصد ایجاد راه بندان در بیش از هزار نقطه در فرانسه بهم پیوستند.
به گزارش وزارت کشور فرانسه، صد و بیست و چهار هزار راننده اتومبیل خشمگین از افزایش مالیات بر گازوئیل و بنزین که با بر تن کردن جلیقه زرد ایمنی به عنوان نماد جنبش خود، "جلیقه زردها" نام گرفته اند، تا این ساعت در تقریباً دو هزار نقطه راه آمد و شد اتومبیلها را بسته اند. 

بر اثر انسداد راهها تا این لحظه چندین تصادف در نقاط مختلف فرانسه روی داده است که  به مصدوم گردیدن ۴۷ تن و کشته شدن یکی از تظاهرکنندگان که زنی ۵۰ ساله بود، انجامیده است. حال سه تن از مجروحان وخیم است. همچنین به گفته وزیر کشور فرانسه، کریستف کَستَنِر، تا به حال ٢۴ تن دستگیر و ١۷ تن بطور موقت بازداشت شده اند.

کریستف کَستَنِر همچنین با ابراز ﺗﺄسف از کشته شدن یکی از معترضین گفت که حق برپایی تظاهرات از حقوق اساسی و ضروری فرانسویان است اما باید برگزارکنندگان تظاهرات حداقل نکات ایمِنی را رعایت کنند تا مانع وقوع اینگونه پیشامدهای ناگوار شوند.

بعد از ظهر امروز تظاهرکنندگان اتوبان A6 و نیز بخشی از خیابان شانزه لیزه را بر آمد وشد وسائط نقلیه بستند. نیروهای انتظامی از گاز اشک آور برای پراکنده کردن تظاهرکنندگان در "اُت سَووآ" استفاده کردند. تظاهرکنندگان دسترسی به تعدادی پمپ بنزین و سوپرمارکت را نیز غیرممکن ساخته اند.

وزیر کشور فرانسه صبح امروز اعلام کرد که راهها و جاده های اصلی و مهم تقریباً در هیچ نقطه ای از کشور مسدود نشده است و پراکندگی و توزیع مکانهای مسدود شده از شهرستانی به شهرستان دیگر و از استانی به استان دیگر متفاوت است. 

رادیو بین المللی فرانسه