به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، آذر ۰۵، ۱۳۹۷

ترزا می:

در غم سایر رهبران اتحادیه اروپا به خاطر خروج بریتانیا شریک نیستم
روز یکشنبه، ٤ آذر (٢٥ نوامبر) سران و رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نشست تصمیم گیری در مورد پیش‌نویس اعلامیه خروج بریتانیا از اتحادیه در بروکسل، مقر اتحادیه، این اعلامیه را تصویب کردند.
 نخست وزیر بریتانیا نیز در این نشست شرکت داشت. این اعلامیه شامل چارچوب شرایط خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بود.


در پی اعلام نتیجه رای‌گیری اتحادیه اروپا، ترزا می در یک نشست خبری گفت که طرح مصوب اتحادیه اروپا بهترین توافق ممکن برای بریتانیا در خروج از اتحادیه اروپاست. وی با یادآوری اینکه باید این طرح به تصویب پارلمان بریتانیا هم برسد، گفت که طی هفته‌های آینده تمام توان خود را برای دفاع و پیشبرد این توافق به کار خواهد گرفت.
قرار است شرایط خروج بریتانیا در پارلمان این کشور بررسی و درباره آن رای‌گیری شود در حالیکه برخی از نمایندگان هشدار داده‌اند که به آن رای منفی خواهند داد. خانم می گفت که "مهم است که نمایندگان مجلس از تمامی جزئیات این طرح آگاهی کامل داشته باشند و براساس آگاهی خود تصمیم گیری‌کنند." وی گفت که اطلاعات تفصیلی در این مورد را در اختیار نمایندگان خواهد گذاشت.

او گفت که زمان آن رسیده است تا بریتانیا از این مرحله عبور کند و به آینده بنگرد. نخست وزیر بریتانیا با اشاره با ابراز تاسف شماری از رهبران اروپایی از خروج بریتانیا از این اتحادیه، گفت که "در غم سایر رهبران اروپایی در مورد برگزیت شریک نیست."

حدود ده روز پیش، ترزا می، نخست وزیر بریتانیا در یک نشست فوق‌العاده با اعضای هیئت دولت، شرایط خروج این کشور را با آنان مطرح و اعلام کرد که این شرایط مورد قبول همکارانش قرار گرفته است. با اینهمه، روز بعد تعدادی از اعضای دولت به نشانه مخالفت با این شرایط از سمت خود کناره گرفتند.

بهرنگ تاج‌‌دین -- بی‌بی‌سی فارسی در بروکسل
رهبران اتحادیه اروپا وقتی امروز صبح برروی فرش قرمز محل نشست سران قدم می گذاشتند همگی دارای یک پیام روشن بودند که این توافق نه بهانه‌ای برای شادی است و نه دلیلی برای عزاداری. به گفته آنان در این مذاکرات هیچیک از طرفین برنده نشده‌اند.
آنها همه بر این نکته تاکید می کردند که بریتانیا به توافقی بهتر از این دست نمی‌یافت که می‌تواند واکنش آشکاری باشد به تعدا زیاد مخالفان این توافق در بریتانیا.
پیشتر با وجود اعتراض شماری از اعضای دولت و برخی از نمایندگان حزب حاکم محافظه‌کار، ترزا می، نخست وزیر، تاکید داشته که این پیش‌نویس حاوی بهترین شرایطی است که بریتانیا می‌تواند به دست آورد.

روز پنجشنبه هفته گذشته، دونالد توسک، رئیس شورای اروپا اعلام کرد که پیش نویس اعلامیه حاوی شرایط خروج مورد قبول این شورا قرار گرفته و در دستور کار نشست رهبران و سران کشورهای عضو قرار خواهد گرفت. این شرایط می‌بایست از سوی تمامی بیست و هفت کشور باقیمانده در اتحادیه تصویب شود.
پیشتر، دولت اسپانیا هشدار داده بود که به خاطر عدم دستیابی به توافق با بریتانیا در مورد وضعیت جبل‌الطارق، ممکن است به این اعلامیه رای منفی بدهد یا در رای‌گیری شرکت نکند اما ظاهرا این کشور نیز از این اعلامیه حمایت کرده است. 

پیشتر، داالیا گریبوسکیاته، رئیس جمهوری لتونی، هنگام ورود به بروکسل برای شرکت در این نشست گفته بود که "امکان هر نوع تحولی هست" و افزوده بود که به طرف بریتانیایی بستگی دارد که تصمیم بگیرد که می‌خواهد چه مسیری را انتخاب کند.
به گزارش خبرنگار بخش فارسی بی‌بی‌سی در بروکسل، میشل بارنیه، مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا در مورد خروج بریتانیا هم گفت که زمان آن فرارسیده تا هر دو طرف "به مسئولیت خود عمل کنند."
با تصویب شرایط مندرج در اعلامیه خروج بریتانیا، این متن برای بررسی و تصویب در پارلمان این کشور مطرح خواهد شد. برخی از نمایندگان پارلمان از حزب حاکم محافظه‌کار و برخی احزاب دیگر هشدار داده‌اند که به این اعلامیه رای منفی خواهند داد.

در صورتی که شرایط مورد قبول اتحادیه اروپا به تصویب پارلمان بریتانیا نرسد، لازم است مذاکره برای دستیابی به شرایط دیگر از نو آغاز شود یا خروج این کشور بدون دستیابی به توافق بر سر روابط آتی با اتحادیه اروپا صورت گیرد. 
فرصت نهایی برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا روز ٢٩ مارس سال آینده - حدود چهار ماه دیگر است. 
مارک روته، نخست وزیر هلند، پس از ورود به بروکسل در روز یکشنبه گفت که اعلامیه‌ای که قرار است در نشست روز یکشنبه مطرح شود، جنبه نهایی دارد و هشدار داد که "مذاکره دیگری در کار نخواهد بود." وی ابراز امیدواری کرد که پارلمان بریتانیا این اعلامیه را تصویب کند.

وی گفت: "این توافقی است که روی میز قرار دارد و فکر نمی‌کنم چیز دیگری در کار باشد." آقای روته افزود: "من حتی نمی‌خواهم تصور رای منفی را بکنم."
پیشتر، نخست وزیر بریتانیا در نامه‌ای خطاب به مردم این کشور از آنان خواسته بود از این توافق حمایت کنند.
ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا - بازوی اجرایی اتحادیه اروپا - از خروج بریتانیا از این اتحادیه ابراز تاسف کرده و گفته است که: "زمان خروج کشوری مانند بریتانیا از اتحادیه اروپا، مایه جشن و شادمانی نیست بلکه واقعه‌ای تاسف آور است." 


منبع: بی بی سی  فارسی