به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، آذر ۰۴، ۱۳۹۷

ادامه روند نزولی بهای نفت

قیمت‌ها در بازار نفت خام بی‌وقفه کاهش می‌یابد. از بهای نفت وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا هفت درصد کاسته شده است. این پایین‌ترین قیمت نفت در یکسال گذشته است. نفت برنت هم ارزان شده و بهای هر بشکه آن به زیر ۶۰ دلار رسیده است.
بهای نفت خام همچنان در حال کاهش است. صبح جمعه ۲۳ نوامبر (دوم آذر) بهای یک بشکه نفت خام دریای شمال به ۶۱ دلار و ۸۶ سنت رسید که ۷۴ سنت کم‌تر از روز پنجشنبه است.
همچنین قیمت یک بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا یک دلار و ۳۷ سنت کاهش یافت و به ۵۳ دلار و ۲۶ سنت رسید.
به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید
بدین ترتیب از بهای هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمیدیت از جمعه هفته پیش تا کنون بیش از سه دلار کاسته شده است.
در هفت هفته اخیر بهای نفت خام به طور مداوم رو به کاهش بوده است. در حال حاضر بهای نفت خام را دو چیز تعیین می‌کند. از یک سو عرضه زیادی وجود دارد. اخباری که درباره میزان تولید نفت عربستان سعودی در روز پنجشنبه ۲۲ نوامبر منتشر شد، تأییدکننده این موضوع است. احتمالا در اجلاس آتی سازمان اوپک در آغاز ماه دسامبر درباره کاهش تولید نفت در این کشور بحث خواهد شد.
از سوی دیگر بهای نفت به دلیل ادامه نگرانی‌های مربوط به رشد اقتصادی کاهش می‌یابد. داده‌های راجع به وضعیت رونق اقتصادی در کشورهای صنعتی اغلب ناامیدکننده هستند. این داده‌ها حاکی از کاهش تقاضا برای منابع خام چون نفت هستند که عاملی برای پایین آمدن قیمت نفت است.
شایعات راجع به کاهش تولید نفت
به گفته کن اودلوگا، از مؤسسه سرمایه‌گذاری سیتی ایندکس در بریتانیا، "مهم‌ترین نگرانی در حال حاضر مسئله نفت خام است، چون این موضوع می‌تواند وضعیت رو به بهبود کنونی را خراب کند". اولودگا می‌گوید کسانی که در بازار نفت سرمایه‌گذاری می‌کنند مایلند شواهدی قابل اطمینان در دست داشته باشند که نشان دهد عربستان سعودی در برابر آمریکایی‌ها تسلیم نمی‌شود و از کاهش تولید نفت چشم‌پوشی می‌کند ، چون این درست همان چیزی است که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا می‌خواهد.
کریگ ارلام، تحلیلگر مؤسسه اقتصادی اوآندا در آمریکا، در یک گزارش پژوهشی می‌نویسد: «بهای نفت زیر فشار می‌ماند، حتی اگر چند کشور عضو اوپک، به خصوص عربستان سعودی، شایعاتی مبنی بر کاهش هماهنگ‌شده تولید نفت را پخش کنند. من منتظرم ببینم که بهای نفت تا چه حد پایین می‌آید و این تهدیدها تا چه اندازه محتمل هستند.»
در گزارشی که بانک آلمانی کومرتس منتشر کرده، آمده است: «الفالح، وزیر نفت عربستان، روز گذشته دریافته که کشورش مایل نیست بازار را در نفتش غرق کند. این یعنی ممکن است که به افزایش تولید نفت خاتمه دهد. افزایش تولید نفت عربستان در پی اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران صورت گرفته است.»