به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، آذر ۰۲، ۱۳۹۷

گزارش جدید «دیدبان حقوق بشر» از تشدید برخورد با معلمان و فعالان کارگری ایران

دیدبان حقوق بشر روز پنجشنبه در گزارشی گفت مسئولان ایرانی در چند هفته اخیر برخورد با معلمان و فعالان کارگری را، به دلیل سازماندهی و برگزاری تجمعات مسالمت آمیز، افزایش داده‌اند.
شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران ۱۳ نوامبر یک اعتصاب سراسری را سازماندهی کرد که ده‌ها معلم در سراسر ایران به پائین بودن دستمزدها و شرایط سخت زندگی اعتراض کردند.

این دومین دور از اعتصاب معلمان از زمان آغاز سال تحصیلی در ایران است.

معاون مدیر خاورمیانه و شمال آفریقای دیدبان حقوق بشر گفت، مسئولان ایران معلمان و فعالان کارگری را بابت تلاش برای احقاق حقوق خود و برگزاری تجمعات مسالمت آمیز، که برای آزادی‌های بنیادی آنها حیاتی است، تنبیه می‌کنند.

به عقیده مایکل پیج، وقتی آموزگاران و فعالان کارگری به دلیل درخواست دستمزد منصفانه روانه زندان می‌شوند، اظهارات اخیر مسئولان درباره «اتحاد ملی و مقاومت در برابر فشار دشمن» حرف‌های توخالی است.

سرکوب‌های اخیر فعالان کارگری در ایران به بخش خصوصی نیز سرایت کرده است. روز ۱۸ نوامبر کانال تلگرام سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت تپه از بازداشت همه اعضای هیات نمایندگی کارگران خبر داد.

در این گزارش تصریح شده است در قوانین کار ایران حق تشکیل اتحادیه‌های مستقل کارگری به رسمیت شناخته نمی‌شود و اعضای چنین اتحادیه‌هایی بارها از سال ۲۰۰۵ به این طرف بازداشت یا مورد آزار قرار گرفته‌اند.

صدای آمریکا