به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، آذر ۰۹، ۱۳۹۷

ادامه اعتراض‌های کارگران در خوزستان؛

حضور هزاران معترض در مرکز شهر اهواز 
کارگران شرکت نیشکر هفت تپه بیست‌وچهارمین روز و کارگران گروه ملی صنعتی فولاد نوزدهمین روز اعتراض‌های خود را پشت سر گذاشتند. 

اعتراض‌های کارگری در دو شهر شوش و اهواز همچنان ادامه دارد. کارگران شرکت نیشکر هفت تپه بیست‌ و چهارمین روز، و کارگران گروه ملی صنعتی فولاد نوزدهمین روز اعتراض‌های خود را پشت سر گذاشتند.

کارگران شرکت نیشکر هفت تپه امروز در حالی دست به تجمع و اعتراض زدند که فرمانده نیروی انتظامی شهر شوش اعلام کرده بود تجمع در سطح این شهر ممنوع است. 

اتحادیه آزاد کارگران ایران به نقل از برخی کارگران شرکت نیشکر هفت تپه خبر داد که اعضای شورای تامین امنیت شهر شوش در جلسه‌ای با اعضای مجمع نمایندگان کارگری نیشکر هفت‌تپه «با فشار و تهدید» از آنها خواسته بودند «پایان اعتصاب» کارگران را اعلام کنند.

هم‌زمان غلام‌رضا شریعتی استاندار خوزستان گفت: «انتظار می‌رود کارگران به کار برگردند»، چرا که به گفته او، «در این شرایط تحریم باید در راستای اقتصاد مقاومتی عمل کنیم که اقتصاد مقاومتی به تولید بیشتر اذعان دارد.»
هفته جاری صادق آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه ایران گفته بود باید با افرادی که می‌خواهند از مطالبه‌های کارگران «بهره‌برداری ابزاری کنند و نظم کشور را برهم بزنند، برخورد شود.»
اسماعیل بخشی از نمایندگان کارگران شرکت نیشکر هفت تپه در حال حاضر در بازداشت است و به گفته وکیلش با «اتهام‌های امنیتی» روبرو است. 

آقای بخشی به همراه «سپیده قلیان» فعال مدنی، در حالی همچنان در بازداشت به سر می برند که یک مسئول وزارت کار پیش از این گفته بود پرونده اسماعیل بخشی «امنیتی‌» است و وزارت کار نمی‌تواند وارد این پرونده شود. 
کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه از جمله خواستار پرداخت حقوق خود هستند که برای چهار ماه پرداخت نشده بود. در هفته جاری حقوق دو ماه این کارگران واریز شده و مسئولان وعده داده‌اند در دی ماه بقیه حقوق عقب‌افتاده را بپردازند. 

کارگران نیشکر هفت تپه همچنین خواستار سلب خصوصی‌سازی این کارخانه و اداره آن توسط شورای کارگری هستند. 
هم‌زمان کارگران گروه ملی صنعتی فولاد نیز برای نوزدهمین روز متوالی اعتراض خود را ادامه دادند. این کارگران خواستار راه‌اندازی تولید، ‌بازگرداندن مالکیت این مجتمع از بانک ملی به دولت، و پرداخت کامل دستمزدهای معوقه‌ خود هستند. این کارگران سه ماه است که حقوق دریافت نکرده‌اند. 

همزمان با تشدید برخوردهای امنیتی و قضایی با کارگران معترض نیشکر هفت تپه، هدر ناوئرت سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر دوشنبه ۲۹ آبان‌ ماه در توئیتی با هشتگ «کارگران هفت تپه» نوشت: «خامنه‌ای ادعا می‌کند که در جهان، مانند ایران دموکراسی واقعی وجود ندارد. یادآوری: در دموکراسی‌های واقعی کارگرانی را که برای حقوق و دستمزد خود به اعتراضات مسالمت آمیز دست می‌زنند، دستگیر نمی‌کنند.»

صدای آمریکا