به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، آبان ۲۴، ۱۳۹۷

احضار محمد جواد ظریف به کمیسیون امنیت ملی مجلس

در پی اظهارات جنجالی اخیر محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران درباره پولشویی در این کشور، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران، چهارشنبه 14 نوامبر از احضار وی به این کمیسیون جهت ارائه توضیحات خبر داد.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پارلمان ایران در اظهاراتی به خبرگزاری تسنیم گفت: «بنا به درخواست اعضای این کمیسیون از وزیر امور خارجه دعوت شده تا ضمن حضور مستنداتی درباره ادعایش پیرامون پولشویی در ایران را به اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارائه دهد».

فلاحت پیشه با تأکید بر اینکه صحبت‌های ظریف پیرامون پولشویی در ایران، «غیر قابل قبول»، «بی سابقه»، «غیرکارشناسی شده» و اتهام‌زنی غیر مستندی است که حتی از عهده کشورهای معاند ایران هم بر نمی‌ آید، اظهار داشت: «باید روشن‌گری در حوزه پولشویی و مطلبی که آقای ظریف مطرح کرده است، صورت گیرد».

محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران دوشنبه 12 نوامبر در مصاحبه با وب سایت خبرآنلاین با تاکید بر این‌که پولشویی در ایران یک «واقعیت» است، گفت که دلیل فضاسازی‌ها علیه لوایح ضد پولشویی «منافع اقتصادی» افراد است.

ظریف در این مصاحبه ویدیویی گفت که خیلی ها از پولشویی منفعت می‌برند و افزود: «در ایران خیلی‌ها از پولشویی منفعت می‌برند و آنجاهایی که هزاران میلیارد پولشویی انجام می‌دهند، حتما آنقدر توان مالی دارند که ده‌ها یا صدها میلیارد هزینه تبلیغات و فضاسازی در کشور، علیه قوانین ضدپولشویی ایجاد کنند».

ظریف در ادامه گفت: «مجموع بودجه دلاری و ریالی وزارت امور خارجه 1100 میلیارد تومان است یعنی کمتر از بودجه برخی دستگاه های فرهنگی که با ارگان های قدرتمند کشور ارتباط دارند و ما نمی‌توانیم با آن فضاسازی مقابله کنیم».

سخنان محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران درباره وجود «پولشویی گسترده» در این کشور، بازتاب وسیعی در محالف سیاسی و رسانه‌ای داشت و جنجال برانگیز شد.

در ماه‌های اخیر صحنه سیاسی ایران شاهد اختلافات شدید و گسترده‌ای بر سر پیوستن ایران به کنوانسیون‌های بین‌المللی مقابله با تامین مالی «تروریسم» و مبارزه با پولشویی بود.

بسیاری از امامان جمعه، چهره‌های حکومتی از جمله فرماندهان سپاه و جمعی از نمایندگان مجلس که در صحن علنی طوماری علیه این کنوانسیون‌ها امضا کردند، از مهمترین مخالفان پیوستن به این کنوانسیون‌ها هستند.

دبی.العربیه نت فارسی