به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، آذر ۲۵، ۱۳۹۷

شایعه در فرانسه:

«حمله تروریستی استراسبورگ کار امانوئل مکرون بود» 
روزنامه لوموند فرانسه در سرمقاله روز جمعه 14 دسامبر 2018 تحت عنوان « سم مهلک نظریه توطئه » از افراد و گروه‌هایی یاد کرد که باور دارند امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در حمله تروریستی استراسبورگ نقش دارد.
لوموند با اشاره به همزمانی تظاهرات جلیقه زردها و حمله استراسبورگ به شایعاتی مطرح شده در فضای مجازی اشاره کرد؛ شایعاتی مبنی بر «اینکه حمله تروریستی کار دولت بوده تا مانع از تظاهرات جلیقه زردها شود!»

لوموند در ادامه نوشت: «برخی می‌گویند می بایست یک حمله روی می داد. ماکرون هیچ چیز بهتر از این برای لغو برگزاری تظاهرات و ترساندن مردم پیدا نکرد. حتی ماکسیم نیکول، یکی از چهره های "جلیقه زردها" تا مرحله انکار وقوع حمله استراسبورگ پیشرفت کرد و گفت که کسی که می‌خواست یک "حمله واقعی" انجام دهد ساعت هشت شب به یکی از خیابان‌های استراسبورگ نمی‌رفت، بلکه وقتی "میلیون‌ها نفر وسط شانزه لیزه" هستند آنجا خودش را منفجر می‌کرد!»
به باور سرمقاله نویس لوموند حتی کشته شدن عامل حمله تروریستی استراسبورگ نه تنها نتوانسته این تئوری را از بین ببرد بلکه حتی آن را تقویت کرده است.

دولت فرانسه 19 دسامبر 2018 باید تدابیری که برای آرام کردن اعتراضات جلیقه‌زردها اتخاذ کرده را اعلام کند. پیش‌بینی می‌شود که برای عملی کردن وعده‌ افزایش حداقل حقوق به میزان صد یورو، دولت به ده میلیارد یورو نیاز داشته باشد.

روزنامه لومونده نوشت که وعده پرداخت پاداش فوق العاده‌ از سوی شرکت‌ها و همچنین کسر نکردن مالیات از دستمزد ساعات اضافه‌کاری، بحث‌های داغی را میان دولت و مخالفان این وعده‌ها برانگیخته است. در حالی که نمایندگان حزب حاکم در مجلس فرانسه به دنبال اجرای سریع وعده‌های رئیس جمهوری هستند، وزارت اقتصاد به مدیریت برونو لومر، از چهره‌های راستگرا، نگران افزایش بدهی‌های دولت فرانسه است. در این شرایط، کسب و کار مغازه‌داران در سراسر فرانسه که قاعدتا در آستانه سال نو میلادی باید رونق داشته باشد، به خاطر تظاهرات جلیقه زردها به هم خورده و دولت از جلیقه زردها خواسته که این شنبه تظاهرات نکنند.
دبی.العربیه نت فارسی

 در پنجمین شنبه متوالی 33 هزار فرانسوی جلیقه زرد تظاهرات کردند 
وزارت کشور فرانسه روز شنبه 15 دسامبر 2018 اعلام کرد که بیش از 33 هزار نفر در سرتاسر این کشور به تظاهرات پرداختند. این پنجمین روز شنبه متوالی است که اعتراضات جلیقه‌زردها در فرانسه ادامه دارد.

همزمان با پنجمین شنبه متوالی اعتراضات در فرانسه، پلیس این کشور گفت که ظهر روز شنبه 107 نفر از معترضان را دستگیر کرده و در مرکز پاریس درگیری‌هایی میان معترضان و پلیس رخ داد.

پلیس برای متفرق کردن معترضان به سوی معترضانی که به سمت خیابان شانزلیزه در حرکت بودند، گاز اشک‌آور شلیک کرد. علیرغم تعداد قابل توجه معترضان، تعداد آنها به شکل چشمگیری کمتر از روز شنبه هفته گذشته است.

در سوی مقابل نیروهای پلیس نیز علیرغم استمرار روند حضور در خیابان‌های شهرهای مختلف، تعداد نیروهای حاضر در صحنه خود را از 89 هزار نفر در هفته گذشته به 69 هزار نیروی پلیس کاهش داد.

مقامات فرانسه مناطق مهم گردشگری این کشور مانند موزه لوور، برج ایفل، اوپرا و قصر بزرگ را به روی گردشگران باز گذاشته و این مراکز به شکل طبیعی به کار خود ادامه می‌دهند.

به نظر می‌رسد کاهش تعداد معترضان در پی آن رخ داد که امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه اعلام کرد برای بهتر شدن اوضاع گام‌هایی برخواهد داشت.

رئیس پلیس پاریس اعلام کرد: «کماکان نگرانی‌هایی درباره نفود گروه‌های خشونت‌گرا میان معترضان وجود دارد. پلیس مسئولیت مبارزه با شورش‌ها و حمایت از مرکز مهم و دور نگاه داشتن معترضان از کاخ ریاست‌جمهوری را بر عهده دارد.»
دبی-العربیه.نت