به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، آذر ۲۴، ۱۳۹۷

«صادرات قاچاق » پدیده جدید اقتصاد ایران

به گزارش مهر، حسن حسینی شاهرودی  عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس گفت:  با توجه به افزایش نرخ ارز، قاچاق روند عکس را در پیش گرفته است و امروز با پدیده «صادرات قاچاق» مواجه هستیم.
متأسفانه حجم «صادرات قاچاق» روز به روز در حال افزایش است و به ویژه قاچاق کالاهای اساسی به منظور صادرات به کشورهای همسایه مشکلاتی را برای کشور به وجود آورده است به عنوان مثال دولت قیمت خرید تضمینی را بسیار پائین تر از نرخی که گندم وارد می کند، تنظیم کرده است که این امر موجب قاچاق گندم می شود.
حسینی گفت: کشاورزان امکان صادرات محصولاتشان را ندارند. دلالان، گندم را از کشاورزان خریداری می کنند و از طرق مختلف به خارج از کشور قاچاق می کنند و سود این قاچاق تنها به جیب دلالان می رود. در ادامه دولت مجبور می شود به خاطر کمبودی که در بازار وجود دارد گندم مورد نیاز را از خارج به کشور وارد کند و برای واردات هر کیلوگرم گندم، ۲۵۰۰ تومان بپردازد در حالی که قیمت خرید تضمینی گندم حدود ۱۶۰۰ تومان است.
عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در این روند دولت و کشاورز، هر دو ضرر می‌کنند و دلالان که قاچاق صادرات را انجام داده اند و بازرگانانی که گندم و آرد را با قیمت بالاتر وارد می کنند، سود سرشاری به دست می آورند. به این ترتیب گندم ایرانی به صورت قاچاق صادر و به صورت قانونی و با قیمت بیشتر به کشور صادر می شود. باید قیمت کالاهای اساسی و سوخت به قیمت کشورهای همسایه نزدیک شود تا قاچاق صادرات نیز از رونق بیفتد.
وی تاکید کرد: احتکار و صادرات قاچاق نتیجه اختصاص یارانه به کالاها به جای اختصاص یارانه به مصرف کننده است.
مهر