به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، اسفند ۰۹، ۱۳۹۷

بشار اسد از ظریف برای سفر به سوریه دعوت کرد

نیویورک سان: ظریف هیچگاه بیشتر از یک تبلیغاتچی حکومتی نبود
عکسی از سفر پیشین محمد جواد ظریف به سوریه و دیدارش با بشار اسد
خبرگزاری دولتی ایران (ایرنا) گزارش داد که بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه از محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران برای سفر به دمشق دعوت کرد.

بنا بر این گزارش، این دعوت چهارشنبه 27 فوریه پس از گفت‌وگوی تلفنی ظریف با ولید المعلم وزیر امور خارجه سوریه صورت گرفته است.

این دعوت در حالی صورت گرفته است که سفر روز دوشنبه 25 فوریه اسد به تهران، حاشیه‌های زیادی به دنبال داشت و باعث استعفای ظریف از وزارت امور خارجه شد؛ استعفایی که حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران آن را نپذیرفت و ظریف هم فعالیت‌های خود را در مقام وزیر امور خارجه از سر گرفت.

در تصاویر منتشر شده از دیدارهای اسد با علی خامنه‌ای رهبر ایران و حسن روحانی، ظریف حضور نداشت. بعد مشخص شد که او از این سفر خبر نداشت و از اخبار تلویزیون در جریان قرار گرفته است.

به گزارش سایت «انتخاب»، ظریف در تماسی پیامکی بیان کرد: «بعد از عکس‌های ملاقات‌های امروز، دیگر جواد ظریف به عنوان وزیر امور خارجه در جهان اعتباری ندارد».

خبرگزاری فارس هم به نقل از یک منبع آگاه در وزارت امور خارجه ا دلیل استعفای او را، عدم اطلاع رسانی دربارده دیدار بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه با مقام‌های ارشد ایرانی عنوان کرد.


نیویورک سان: ظریف هیچگاه بیشتر از یک تبلیغاتچی حکومتی نبود

روزنامه نیویورک سان در سرمقاله‌ای پیرامون استعفای محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی می‌نویسد او هیچگاه بیشتر از یک تبلیغاتچی و فروشنده سیاست‌های حاکمان پشت‌پرده رژیم نبود.

نیویورک سان می‌افزاید حتی اگر او استعفای خود را هم پس بگیرد داستان بحران اختلافاتی که در پس ظاهر روابط حاکمان جمهوری اسلامی قرار دارد پایان نخواهد یافت.

نیویورک سان می‌نویسد:‌«ظریف شناخته‌ترین چهره از میان رهبران جمهوری اسلامی در میان کشورهای غربی بوده است. او تحصیلکرده آمرکیا و تسلط کامل به زبان انگلیسی و دیپلماتیک دارد. استعفای او می‌تواند حاکی از درخواست او برای گرفتن کمک از سردمداران حکومت باشد که به آنها بگوید آنها هنوز به او احتیاج دارند. درحالی که او هیچگاه از یک قدرت واقعی بدون دستور گرفتن از رهبران رژیم برخوردار نبود.

اما استعفای او مهم است زیرا ایران در صحنه داخلی و خارجی با چالش‌های مهمی روبروست. اقتصاد آن به ورشکستگی نزدیک شده است. تورم و گرانی افسار گسیخته است و رشد اقتصاد کشور تا 3/9 درصد منفی در سال جاری پیش‌بینی شده است. مردم ایران بیش از هر زمان در گذشته از تحریم‌های اعمال‌شده از سوی آمریکا رنج می‌برند و اعتراضات خود را به خیابان‌ها کشانده‌اند.

ظریف یک دیپلمات مؤدب و مجرّب در جبهه دولت روحانی بوده که سعی کرده است نفوذ اقتصادی سپاه را در امور کشور کاهش بدهد. در مقابل، سپاه همواره خواهان قدرت‌نمایی و سیاست‌های تندروانه در برابر آمریکا و اروپا است. با این حال ظریف اخیراً به‌نوعی خود را در صف تندروهای حکومتی قرار داده بود و حتی ادعا کرده که او یک ‘ قهرمان دفاع از حقوق بشر’ در 30 سال گذشته بوده است!!


واقعیت این است که ظریف هیچگاه یک میانه‌رو نبوده است. تنها فرق او با فرماندهان سپاه پاسداران در شیوه متفاوت دنبال کردن سیاست‌هایش و جاه‌طلبی‌های او برای مقام‌های آینده‌اش بوده است.»