به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، اسفند ۰۳، ۱۳۹۷

نخست‌وزیر ژاپن دونالد ترامپ را برای دریافت جایزۀ نوبل صلح توصیه کرده است

شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن در پاییز گذشته نام دونالد ترامپ را به عنوان نامزد جایزۀ صلح نوبل پیشنهاد کرده است. آقای شینزو آبه ظاهراً به دنبال اصرارهای دونالد ترامپ و بنا به خواست کاخ سفید دست به این کار زده است.


روز یکشنبه ١٧ فوریه/٢٨ بهمن، مطبوعات ژاپنی خبر دادند که در تابستان گذشته، دونالد ترامپ بعد از ملاقات با رهبر کرۀ شمالی، در مورد جایزۀ صلح نوبل با شینزو آبه صحبت کرده و نظر او را جویا شده است.

دو روز قبل - جمعه ١۵ فوریه - دونالد ترامپ در سخنانی در بارۀ سیاست خارجی خود، با اشاره به جایزۀ نوبل صلح گفته بود: "بدون شک هیچوقت به من نخواهند داد، ولی مهم نیست. بالاخره باراک اوباما – معلوم نیست به چه دلیل – همین جایزه را گرفته بود"... ترامپ بخصوص به گفتگوهای خود با رهبر کرۀ شمالی بسیار تفاخر کرد و گفت: "دیگر از موشک و آزمایش اتمی خبری نیست".

دونالد ترامپ سپس خبر داد که "نخست‌وزیر ژاپن نامۀ پنج صفحه‌ای فوق‌العاده خوبی را به من نشان داد که در بارۀ من به کسانی نوشته که چیزی به اسم جایزۀ نوبل را می‌دهند"... ظاهراً منظور ترامپ توصیه‌نامۀ شینزو آبه بوده است.
به دنبال این سخنان دونالد ترامپ، روزنامه‌های ژاپن تأیید کردند که نخست‌وزیر، ترامپ را به عنوان نامزد معرفی کرده است. اما کاخ سفید حاضر نشد به پرسش‌های خبرنگاران در این باره پاسخ دهد.

بنیاد نوبل در سایت اینترنت خود توضیح داده است که برخی شخصیت‌ها (با معیارهایی خاص) می‌توانند بنا به تشخیص خود، فردی را به عنوان نامزد جایزه معرفی کنند. رؤسای دولت‌ها از جمله کسانی هستند که امکان معرفی کاندیدا را دارند.

رادیو فرانسه