به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، بهمن ۲۸، ۱۳۹۷

چهاردهمین شنبه ناآرام در فرانسه: کاهش حمایت‌ عمومی از جلیقه‌زردها

جلیقه‌زردهای فرانسه برای چهاردهمین شنبه به خیابان‌های پاریس و سایر شهرهای بزرگ آمده‌اند. این در حالی است که یک نظرسنجی در هفته اخیر نشان ‌داد حمایت عمومی فرانسوی‌ها از جلیقه‌زردها رو به کاهش است. در واکنش به این نظرسنجی، یکی از معترضان در جریان راهپیمایی امروز  ۱۶ فوریه/ ۲۷ بهمن گفت اعتراضات جلیقه‌زردها بخشی از یک جنبش انسان‌گراست که هدفش بهبود زندگی همه‌ مردم در فرانسه است.

جنبش جلیقه‌زردها جنبشی خودجوش در فرانسه است که از نیمه ماه نوامبر ۲۰۱۸ از طریق شبکه‌های اجتماعی علیه افزایش قیمت سوخت شکل گرفت. این جنبش به سرعت گسترش یافت و خواسته‌های افزایش قدرت خرید و دستمزدها به آن افزوده شد. ده‌ها هزار جلیقه‌زرد هر شنبه در اعتراض به سیاست‌های نئولیبرالی مکرون به خیابان‌ها می‌آیند. با این حال یک نظرسنجی در هفته اخیر نشان داد حمایت مردم فرانسه از جلیقه‌زردها رو به افول است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بیش از نیمی از پاسخ‌دهندگان به این نظرسنجی گفته‌اند می‌خواهند این اعتراضات خاتمه یابند.
یک زن جوان بیکار که معترض جلیقه‌زرد است اما در گفت‌و‌گو با خبرگزاری رویترز گفت:
«می‌توانم بفهمم بعضی از مردم حوصله‌شان سر آمده، اما ما این کار را فقط برای خودمان نمی‌کنیم.»
او گفت جنبش جلیقه‌زردها جنبشی انسان‌گراست و هدفش بهبود زندگی همه است.

در حال حاضر درگیری‌هایی نیز درون جنبش جلیقه‌زردها بین گروه‌های مختلف حاضر در آن وجود دارد.
اخیرا گروهی از جلیقه‌زردها لیستی از نامزدهای خود را برای شرکت در انتخابات پارلمان اروپا ارائه دادند که با مخالفت برخی گروه‌های دیگر در این جنبش همراه شد.

همچنین گروه‌های راست افراطی نیز در میان جلیقه‌زردها به چشم می‌خورند، گرچه گروه‌های چپ‌گرا نیز در این میان حضور دارند.
با وجود کاهش حمایت عمومی و اختلاف‌های درونی، برخی جلیقه‌زردها نیز این نظر را مطرح کرده‌اند که اعتراضات به روز یک‌شنبه نیز کشیده شود.

بر اساس ارزیابی‌های دولت فرانسه، تعداد معترضان جلیقه‌زرد در سراسر فرانسه از ۳۰۰ هزار نفر در ماه نوامبر به ۵۰ هزار نفر در هفته گذشته ریزش کرده است.

این شنبه، معترضان پاریس ابتدا در محل طاق پیروزی جمع شدند. طاق پیروزی مکانی نمادین برای جلیقه‌زردهاست و در اطراف آن درگیری‌های خشنی بین پلیس و معترضان رخ داده است. معترضان سپس از طاق پیروزی تا برج ایفل راهپیمایی کردند.

در دیگر شهرهای بزرگ فرانسه نیز راهپیمایی‌هایی انجام شد. در بوردو (جنوب غربی فرانسه)، استراسبورگ (شرق) و تولوز (جنوب) معترضان در خیابان‌ها تجمع کردند.

در تولوز معترضان تلاش کردند یک انبار متعلق به شرکت عظیم آمازون را مسدود کنند.

کارشناسان معتقدند تاثیر اعتراض‌های جلیقه‌زردها در فرانسه قابل توجه بوده است و این کشور تحت فشار معترضان ناچار شد مسیر اصلاحات اقتصادی خود را تغییر دهد.

با وجود کوتاه آمدن دولت مکرون در برابر جلیقه‌زردها، معترضان وعده‌های رییس‌جمهوری را کافی نمی‌دانند و خواستار عوض شدن مسیر اصلاحات نئولیبرال اقتصادی در فرانسه هستند.

رادیو زمانه