به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، اسفند ۰۶، ۱۳۹۷

نرخ تورم در ایران در سال آینده از ١۵٠٪ فراتر خواهد رفت

در سال گذشته میلادی اقتصاددان نامی پروفسور "استیو هانک" گفته بود که نرخ تورم در ایران در اواسط سال ۲٠١۸ از ١۵٠٪ نیز گذشت. او پیش بینی کرده بود که این نرخ در سال جاری میلادی به مراتب از این نیز فراتر برود. نرخ بالای تورم در ایران علاوه بر تحریم های آمریکا، ناشی از فساد، ناکارآمدی و فقدان مدیریت، هزینه های سنگین عملیات نظامی در سوریه، عراق، لبنان، یمن و دیگر جاها در خاورمیانه و شمال آفریقا و همچنین هزینه های گزاف برنامۀ موشک های بالستیکی سپاه پاسداران و بنیادهای مذهبی روحانیت شیعه است.

مرکز آمار ایران نرخ تورم این کشور را ۴۲٫٣٪ اعلام کرد، در حالی که بانک مرکزی این کشور که آمارهای اقتصادی اش واقع بینانه تر به نظر می رسند از اعلام نرخ تورم و میزان افزایش قیمت‌ها منع شده است. با این حال، مرکز آمار ایران که گزارش هایش بیشتر با امیال دولت همسو است در آخرین گزارش خود اعتراف کرده که در قیاس با سال گذشته در همین تاریخ نرخ تورم در ایران به ۴۲٫٣٪ رسیده است.  

همین گزارش تصریح می‌کند که افزایش قیمت ها بیش از همه شامل مواد غذایی، نوشیدنی ها و تنباکو می‌شود. بر اساس گزارش مرکز آمار ایران نرخ تورم سالانۀ این اقلام به ۶٤٫٣٪ بالغ می‌شود.

با این حال، نرخ واقعی تورم و افزایش قیمت ها بمراتب بیش از ارقام رسماً اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران به نظر می رسند. بر پایۀ ارقام رسمی قیمت گوشت گاو نسبت به سال گذشته ۹٣٪ افزایش یافته است، هر چند به گزارش رسانه های اجتماعی قیمت هر کیلو گرم گوشت گاو طی همین مدت چهار برابر افزایش یافته و دست کم به ١۲٠٠٠٠ تومان رسیده است. چنین قیمت هایی در کشوری که حقوق حداقل بین ١٠٠ تا ۲٠٠ دلار در ماه نوسان می‌کند به تنهایی گویای وخامت اوضاع اقتصادی است. 

گزارش های رسمی مرکز آمار ایران همچنین اعتراف می کنند که قیمت تنباکو نسبت به سال گذشته بیش از دو برابر افزایش یافته و بهای میوه و سبزیجات و همچنین مبلمان خانه نیز بین ۶٧ تا ۸۲٪ طی یک سال گذشته رشد داشته است. همین گزارش افزایش قیمت دیگر اقلام را بیش از ٣٣٪ اعلام کرده است. 


گزارش مرکز آمار ایران نرخ تورم در روستاها را بیش از شهرها اعلام کرده و افزوده است که نرخ تورم در روستاهای ایران ٤۶٫۷٪ بوده، در حالی که نرخ تورم در شهرها به ۴١٫۵٪ بالغ می گردد. 

به این ترتیب، صندوق بین المللی پول که نرخ تورم در ایران را برای سال جاری میلادی ٣۵٪ پیش بینی کرده بود، اکنون ناگزیر است همانند دیگر نهادهای بین المللی در آمارهای خود تجدیدنظر بکند. در سال گذشته میلادی اقتصاددان نامی پروفسور "استیو هانک" گفته بود که نرخ تورم در ایران در اواسط سال ۲٠١۸ از ١۵٠٪ نیز گذشت. او پیش بینی کرده بود که این نرخ در سال جاری میلادی به مراتب از این نیز فراتر برود.

نرخ بالای تورم در ایران علاوه بر تحریم های آمریکا، ناشی از فساد، ناکارآمدی و فقدان مدیریت، هزینه های سنگین عملیات نظامی در سوریه، عراق، لبنان، یمن و دیگر جاها در خاورمیانه و شمال آفریقا و همچنین هزینه های گزاف برنامۀ موشک های بالستیکی سپاه پاسداران و بنیادهای مذهبی روحانیت شیعه است. 

مایک پمپئو، وزیر امور خارجۀ آمریکا، در پیامی توئیتری و در پاسخ به سئوال یک کاربر ایرانی گفته است که دولت واشنگتن می خواهد تحریم های بیشتری را علیه اشخاص و نهادهای ناقض حقوق بشر در ایران اعمال کند به طوری که زندگی روزمرۀ مردم ایران دچار آسیب نشود.  

رادیو بین المللی فرانسه