به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، اسفند ۰۹، ۱۳۹۷

۲۶ تن از نمایندگان پارلمان اتحادیه اروپا مصرانه از حسن روحانی خواستند تا فعالان محیط‌ زیست را آزاد کند

بیست و شش عضو پارلمان اروپا از رییس جمهور ایران حسن روحانی خواستند تا هشت فعال محیط زیست را از زندان آزاد کند. این هشت فعال در حال حاضر در دادگاه انقلاب به صورت غیرعلنی محاکمه‌ می‌شوند. 


این نمایندگان در نامه‌ی سرگشاده‌ی خود به روحانی نوشتند:

«ما نگران این هستیم که محاکمه‌ی این هشت فعال محیط زیست، که به طور غیر علنی از ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ شروع شده، جدا فاقد استانداردهای محاکمه‌ی عادلانه باشد. بنابر گزارشات، قاضی عبدالقاسم صلواتی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب در تهران مانع حضور یکی از متهمین همراه با وکیل منتخب خود در دادگاه شده. همچنین یکی از متهمین به دادگاه اعلام کرد که در در محاکمه اخیر حاضر نبوده و در زندان شکنجه شده است.»

این نمایندگان همچنین به روحانی یادآوری کردند که ۱۲ ماه بعد از یافتن جسد شهروند ایرانی-کانادایی و فعال محیط زیست کاووس سیدامامی در زندان اوین، مقامات ایرانی هیچ تحقیق بی‌طرفانه‌ای در مورد مرگ وی انجام نداده و حتی همسر او مریم ممبینی را ممنوع الخروج کرده‌اند.

در پایان متن کامل نامه را می‌خوانید:

حجت الاسلام حسن روحانی
ریاست جمهوری اسلامی ایران
بروکسل، ۶ اسفند ۱۳۹۷

رییس‌جمهور محترم آقای روحانی

ما نمایندگان پارلمان اروپا بدین وسیله نگرانی شدید خود را از ادامه‌ زندان هشت حافظ محیط زیست و مدافعین حقوق بشر و نقض جدی دادرسی عادلانه برای آنها و نبود حقوق محاکمه عادلانه ابراز می‌کنیم و خواستار آزادی فوری و بی‌قیدوشرط آنها هستیم.

امیرحسین خالقی، هومن جوکار، طاهر قدیریان، سام رجبی، نیلوفر بیانی، سپیده کاشانی، مراد طاهباز و عبدالرضا کوهپایه، همه اعضای یک گروه محیط زیستی داخلی به نام موسسه حیات‌وحش میراث پارسیان بوده‌اند که در دی و بهمن‌ماه ۱۳۹۶ دستگیر شدند و از آن موقع بدون دسترسی به وکیل منتخب خود در بازداشت به سر می‌برند. روز ۲۱ بهمن، خانواده‌ی سیدامامی، استاد دانشگاه ایرانی-کانادایی که همراه دیگران زندانی شده بود، گزارش دادند که آقای سیدامامی در حبس و در شرایطی نامعلوم فوت شد. مقامات ایرانی ادعا می‌کنند که وی دست به خودکشی زده، اما هیچ تحقیق بی‌طرفانه‌ای در زمینه‌ی مرگ وی انجام نداده‌اند و همسر او مریم ممبینی را نیز ممنوع الخروج کرده‌اند. ما از این مطلب آگاهی داریم که قوه قضاییه ایران این فعالان محیط زیست را به سواستفاده از پروژه‌ی محیط‌زیستی به عنوان پوشش و با هدف جمع‌آوری اطلاعات امنیتی- استراتژیکی متهم کرده‌ است. در حالی که هیاتی که تحت نظر شما تشکیل شد، هیچ مدرکی مبنی بر این اتهامات پیدا نکرده‌ است. همچنین به تازگی در آبان‌ ماه، مقامات قضایی «افساد فی الارض» را نیز بر اتهامات چهارتن از متهمین افزودند. این اتهام می‌تواند مجازات اعدام را به دنبال داشته باشد.

ما نگران این هستیم که محاکمه‌ این هشت حافظ محیط زیست، که به طور غیر علنی از ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ شروع شده، جدا فاقد استانداردهای محاکمه‌ی عادلانه باشد. بنابر گزارشات، قاضی عبدالقاسم صلواتی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب در تهران مانع حضور یکی از متهمین همراه با وکیل منتخب خود در دادگاه شده. همچنین یکی از متهمین به دادگاه اعلام کرد که در در محامکه‌ی اخیر حاضر نبوده و در حبس تحت شکنجه بوده است.

همانطور که در مذاکره بهمن ۱۳۹۴ هیات امور خارجه با وزیر امور خارجه ایران جواد ظریف تاکید شد، و همانطور که بارها به تصویب همین هیات با ضرورت تکرار شد، ما معتقدیم احترام به استانداردهای بین الملل حقوق بشر باید در راس توجه روابط دوجانبه‌ی ایران و اتحادیه اروپا باشد، و پروند‌ه‌هایی مانند این است که عملکرد دولت شما را در زمینه‌ی پایبندی به حقوق بشر به محک آزمایش می‌گذارد.

در نتیجه ما از شما درخواست می‌کنیم تا از قدرت سیاسی خود به عنوان ریاست جمهوری و رییس امنیت ملی استفاده کرده و از آزادی این فعالان محیط زیستی اطمینان حاصل کنید، و مادام که روند آزادی آنها در جریان است، محاکمه‌ای علنی و عادلانه‌ بر اساس تعهدات ایران به حقوق بشر و حمایت‌های پیش‌بینی شده در قانون اساسی را تضمین کنید.

با احترام،

آنا گومز
المار بروک
مارجری شاک
باربارا لاچبیلر
تریسا گریفین
ارنست اورتاسون
ژیری پوسپیشیل
بودیل والرو
جولی وارد
بارت استیز
آنتونیو مارینو اپینتو
مارگارت اوکن
تون کلام
ثربا پست
کلاوس بوشنر
یوژین فروند
ماریا هوبوچ
کارولینا گراواندر-هینز
اوا گروجولی
ماریتا اولوزکوگ
کاریما دلی
سبا سوگور
فیلیپ لمبرت
پاتریشا لالوند
پاسکال دوراند