به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، بهمن ۲۹، ۱۳۹۷

ترامپ از کشورهای اروپایی خواست صدها تن از نفرات بازداشت‌شده داعش را «پس بگیرند»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، از متحدان اروپایی ایالات متحده، خواسته است بیش از ۸۰۰ تن از نفرات بازداشت‌شده داعش در سوریه را «پس بگیرند».

 ترامپ در حساب کاربری خود در توئیتر نوشته است «ایالات متحده از بریتانیا، فرانسه، آلمان و دیگر متحدان اروپایی می‌خواهد تا بیش از ۸۰۰ تن از پیکارجویان [گروه حکومت اسلامی] را که ما در سوریه بازداشت کرده‌ایم، پس گرفته و محاکمه کنند».

رئیس‌جمهوری آمریکا نوشته است «خلافت (گروه حکومت اسلامی) در آستانه فروپاشی‌ست. گزینه دیگر چندان مناسب نیست و آن‌هم این‌که مجبور خواهیم بود آن‌ها را رها کنیم».

او افزوده است «ایالات متحده مایل نیست شاهد نفوذ نفرات داعش به اروپا باشد؛ جایی که انتظار می‌رود به آن بروند».

به گفته ترامپ «وقت آن است که دیگران پا پیش گذاشته و کاری که قادر به انجام آن هستند را انجام دهند. ما پس از پیروزی صد در صدی بر خلافت [گروه حکومت اسلامی]، [از سوریه] خارج خواهیم شد».

کشورهای اروپایی و دیگر کشورهای جهان در سال‌های گذشته از سفر شهروندان خود به سوریه برای پیوستن به صف «حکومت اسلامی» خبر داده بودند. در مواردی، نیز برآوردهایی از این افراد اعلام شده‌است؛ برای نمونه ۱۶۰۰ تن از فرانسه، ۷۵۰ نفر از بریتانیا و یا ۶۰۰ نفر از آلمان که گفته می‌شود به داعش پیوسته‌اند.

به گزارش کمیسیون اروپایی بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶، در مجموع ۴۲ هزار نفر به داعش پیوسته‌اند که نزدیک به پنج هزار نفر از آن‌ها شهروندان قاره اروپا هستند.

برخی برآوردها نیز حاکی‌ست شماری بیش از ۲۷۰۰ شهروند روس و بین دو هزار تا ۲۵۰۰ تن از شهروندان عربستان سعودی و صدها تن از ترکیه و دیگر کشورها، از جمله چین، پاکستان، مراکش، مصر و دیگر کشورها نیز به این گروه پیوسته‌اند.

برخی از نفرات داعش از کشورهایی به‌جز عراق و سوریه، طی سال‌های گذشته کشته شده‌اند. شماری بازداشت و بنا بر گزارش‌ها برخی از آن‌ها نیز تلاش کرده‌اند به کشور اصلی خود بازگردند؛ موضوعی که نگرانی‌های گسترده‌ای را سبب شده‌است.

شبکه خبری یورونیوز ۲۷ بهمن ماه گفته بود در حالی‌که نبرد علیه گروه حکومت اسلامی در سوریه به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود و انتظار می‌رود کنترل جغرافیایی این گروه به‌زودی به پایان برسد، هنوز در مورد وضعیت شهروندان اروپایی که به صف این گروه پیوستند پرسش‌ها و تردیدهایی وجود دارد.

یورونیوز می‌گوید دولت‌های اروپایی در آغاز با پذیرش این افراد مخالفت کردند، اما نظر برخی از آن‌ها در این مدت عوض شده‌است. این شبکه خبری از جمله به جمهوری مقدونیه شمالی اشاره کرده است که به عنوان نخستین کشور اروپایی، هفت تن از نفرات حکومت اسلامی را بازپس گرفت و روند محاکمه آن‌ها را آغاز کرد. در ماه ژانویه نیز فرانسه اعلام کرد در حال سنجش موضوع بازپس‌گیری و محاکمه ۱۳۰ مرد و زن عضو داعش است.

گروه موسوم به حکومت اسلامی در سال ۲۰۱۴ توانست بخش‌های بزرگی از عراق و سوریه را به تصرف خود درآورد. رهبر این گروه در همان زمان ادعای خلافت کرد و نام این گروه از «دولت اسلامی عراق و شام» به «دولت اسلامی» تغییر پیدا کرد.

توئیتر، یورونیوز، اروپای آزاد| رادیو فردا