به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، اسفند ۰۷، ۱۳۹۷

نخستین زن ایرانی‌تبار که جایزه اسکار برد

 رایکا زهتابچی (راست) و ملیسا برتون (چپ) برنده جایزه اسکار 
نود و یکمین دوره مراسم اسکار، با لحظات هیجان انگیز و غیر منتظره زیادی همراه بود. اما برای ایرانی ها، گرفتن جایزه اسکار توسط یک زن آمریکایی ایرانی تبار، خبری خوشایند بود و واکنش های مثبت زیادی در شبکه های اجتماعی داشت. رایکا زهتابچی، به صورت مشترک با ملیسا برتون، جایزه بهترین فیلم مستند کوتاه را برای «پریود. پایان جمله» گرفت و تبدیل به اولین زن ایرانی شد که اسکار می‌گیرد.

خانم زهتابچی هنگام دریافت جایزه اش روی سن در حالی که گریه می کرد گفت :«دلیل گریه ام عادت ماهانه نیست بلکه باورم نمی‌شود فیلمی در مورد عادت ماهانه جایزه اسکار گرفته باشد.»
این فیلم، بیننده را به مناطق روستایی هند می برد و مشکلات و موانعی را که عادت ماهانه بر سر راه دختران می گذارد تصویر می کند.
روایت های انسانی از تابوهای اجتماعی
رایکا زهتابچی، ایرانی تبار است و در لس آنجلس زندگی می کند. نخستین فیلم او به نام «مادران» فیلمی کوتاه به زبان فارسی است. این فیلم، مادری را دنبال می کند که میان بخشیدن قاتل پسرش و سپردن او به چوبه دار بر سر دوراهی مانده است.
خانم زهتابچی، به روایت داستانهای واقعی و پرداختن به تابوهای اجتماعی علاقه مند است.
او در حال حاضر روی فیلم بلندی با الهام از تجربه مهاجرت خانواده اش از ایران به آمریکا کار می کند.
پریود، پایان جمله است نه پایان تحصیل
مستند «پریود. پایان جمله» به فعالیتهای سازمانی به نام «پروژه نوار بهداشتی» می پردازد که تلاش می کند محصولات بهداشتی را در دسترس زنان این مناطق قرار دهد.
بسیاری از دختران روستایی در هند، به دلیل عدم دسترسی به محصولات بهداشتی و استفاده از روزنامه و یا برگ برای متوقف کردن خونریزی دچار عفونت می شوند.
صدای آمریکا