به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، بهمن ۲۹، ۱۳۹۷

محمد جواد ظریف:

'اسرائیل به دنبال جنگ است و خطر جنگ جدی است'
محمد جواد ظریف، روز یکشنبه در کنفرانس امنیتی مونیخ، اسرائیل را متهم کرد که به دنبال جنگ است و هشدار داد که رفتارهای آمریکا در منطقه، خطر درگیری نظامی را افزایش می‌دهد.

ظریف که در یک نشست علنی در کنفرانس امنیتی مونیخ به پرسش‌های لیز دوست، گزارشگر بی‌بی‌سی پاسخ می‌داد، در پاسخ به این سئوال که آیا خطر جنگ جدی است؟ گفت: "قطعا. برخی کشورها به دنبال جنگ هستند."

او سپس در پاسخ به این سئوال که چه کشوری به دنبال جنگ است؟ از کشور اسرائیل نام برد.

وزیر خارجه ایران، اسرائیل را متهم کرد که در سوریه به شکل مرتب قوانین بین‌المللی را زیر پا می‌گذارد و از قدرت‌های اروپایی انتقاد کرد که رفتارهای اسرائیل را به گفته او نادیده می‌گیرند.

 ظریف گفت: "خطر جنگ جدی است. این خطر بیشتر هم خواهد شد، اگر شما (خطاب به اروپایی‌ها)، نقض قوانین بین‌المللی را نادیده بگیرید."

وی همچنین گفت که رفتارهای اسرائیل و آمریکا قوانین بین‌المللی را بلاموضوع کرده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل اخیرا تایید کرد که کشورش به شکل مرتب، حملاتی علیه مواضع ایرانیان در سوریه انجام می‌دهد.

ایران می‌گوید که به دعوت بشار اسد که آن را حکومت قانونی سوریه توصیف می‌کند در این کشور حضور دارد و حملات اسرائیل را نقض حاکمیت ملی سوریه می‌خواند.

ایران همچنین خروج آمریکا از توافق برجام را نقض قوانین بین‌المللی می‌داند، چرا که این توافق در چارچوب یک قطعنامه الزام‌آور، به تصویب شورای امنیت سازمان ملل نیز رسیده است.

ظریف در عین حال از فرانسه، آلمان و بریتانیا انتقاد کرد و گفت که این کشورها به اندازه کافی برای حل مشکل تحریم تلاش نمی‌کنند.

او گفت که ایران به اندازه کافی، مزیتی از امضای برجام به دست نیاورده است.

در پی بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران، نه تنها تمامی قراردادهای ایران با شرکت‌های آمریکایی مانند بوئینگ لغو شدند، بلکه بسیاری از شرکت‌های اروپایی نیز برای پیشگیری از جریمه‌های احتمالی آمریکا از بازار ایران خارج شدند.

با این حال اتحادیه اروپا که همچنان حامی توافق برجام است اعلام کرد که با ایجاد کردن یک ساز و کار مالی ویژه، ارتباط تجاری شرکت‌های اروپایی با ایران را تسهیل کند.

این ساز و کار ویژه با نام "اینستکس" (Instrument in Support of Trade Exchange - ابزار حمایت از مبادلات تجاری) راه‌اندازی شده است.

ظریف در برابر این پرسش که برنامه موشکی ایران به محل اختلاف میان تهران و جامعه جهانی تبدیل شده نیز تاکید کرد که این برنامه، برخلاف قطعنامه‌های سازمان ملل یا غیرقانونی نیست.

وی ضمن تاکید بر "حق ایران برای دفاع از خود" گفت: "اگر این حق را قبول داریم، با این وصف ایران چگونه باید از خود دفاع کند؟ با شمشیر؟ ایران برای دفاع از خود به تسلیحات پیشرفته نیاز دارد تا بتواند در برابر صدام حسین بعدی از خود دفاع کند."
بی بی سی  فارسی