به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، اسفند ۰۴، ۱۳۹۷

پروژه ققنوس با هدف 'حل مشکلات ایران' در واشنگتن اعلام موجودیت کرد

ققنوس چه طرحی است و چه می‌خواهد؟
بی بی سی  فارسی: گروهی متشکل از دانشگاهیان ایرانی مقیم خارج از این کشور تحت عنوان پروژه ققنوس در آمریکا آغاز به کار کرده است. 
رضا پهلوی که در مراسم آغاز به کار این پروژه مبتکر و موسس آن خوانده شد می‌گوید ماموریت اصلی ققنوس پیدا کردن راه حل برای مشکلات ایران و ارایه آن به دولت و بدنه اجرایی این کشور است. 
به گفته رضا پهلوی، هدف از راه اندازی موسسه ققنوس، "توانمندسازی علمی جامعه مدنی ایران" است.
او افزود: "مسوولیت ققنوس سیاستگزاری نیست بلکه پیشنهاد راهکار درباره مسائل کشور است. تصمیم گیری درباره این راهکارها با دولت‌های آینده ایران خواهد بود."

روز جمعه (۲۲ فوریه) این گروه در دانشگاه جورج واشنگتن نخستین نشست خبری خود را برگزار کرد و ضمن غیرسیاسی خواندن ققنوس از اهداف کمیته های متعدد عملی، فرهنگی و اجتماعی این گروه خبر داد.

الهیار کنگرلو، مدیراجرایی ققنوس به هنگام اعلام برنامه کاری این پروژه به اهداف تحقیقاتی چون: تبدیل کویرلوت و دشت کویر به یکی از بزرگترین میدان‌های تولید انرژی خورشیدی در جهان؛ ارتقاء جایگاه دانشگاه‌های ایران به میان ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان؛ رونق صنعت گردشگری و تبدیل ایران به یکی از پنج مقصد اصلی گردشگری جهان و فراتر بردن درآمد صنعت گردشگری از درآمدهای نفتی ایران؛ اتصال همه مراکز استانی این کشور با استفاده از قطارهای برقی؛ توسعه شرکت هواپیمایی ایران و دیگر خطوط هوایی خصوصی در این کشور و راهیابی به میان ۱۰ کشور برتر جهان اشاره کرد. 
آقای کنگرلو در پاسخ به خبرنگاران تاکید کرد پروژه ققنوس اگر چه به ابتکار آقای پهلوی شکل گرفته اما تلاش خواهد کرد تا استقلال علمی خود را حفظ و وابستگی سیاسی نداشته باشد. 

آن طور که در کنفرانس خبری امروز اعلام شد گروه ققنوس از کارگروه‌های مختلف علمی از جمله محیط زیست، کشاورزی، گردشگری، اقتصاد، علوم سیاسی، مدیریت شهری، صنعت، علوم اجتماعی و انرژی تشکیل شده است.

از جمله وظایف این کمیته برگزاری کنفرانس های مختلف با هدف تسهیل تبادل نظریات میان کارشناسان درباره مسائل مربوط به ایران است.

بی بی سی  فارسی