به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، اسفند ۰۹، ۱۳۹۷

نتانیاهو به پوتین:

اجازه نمی‌دهیم ایران در سوریه پایگاه داشته باشد
پوتین و نتانیاهو 
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در مسکو با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهورروسیه دیدار کرده است. ایران از مهم‌ترین محورهای گفت‌وگوی دو طرف بوده است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی آقای نتانیاهو در این دیدار به آقای پوتین گفته که اسرائیل مصمم است که به حملات خود علیه اهداف ایرانی در سوریه ادامه دهد.

این دیدار اولین ملاقات دو رهبر از زمانی است که اسرائیل به اشتباه یک هواپیمای روسی را بر فراز خاک سوریه منهدم کرد. این حادثه در ماه سپتامبر ۲۰۱۸ (اواخر شهریور) رخ داد.

در آن حادثه ۱۵ نفر ار نیروهای روسیه کشته شدند و بعد از آن تنش میان دو کشور به شدت بالاگرفت.

ایران، مهم‎ترین نگرانی نتانیاهو
پیش از دیدار پشت درهای بسته آقای نتانیاهو با تکرار مواضع قبلی خود علیه جمهوری اسلامی گفت: "بزرگ‌ترین تهدید برای ثبات و امنیت منطقه ایران و گروه‌های وابسته به آن هستند و ما هر آنچه در توان داریم برای مقابله با این تهدید انجام می‌دهیم."

ایران و روسیه بزرگ‌ترین حامیان حکومت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در منطقه و جهان هستند.

نخست وزیر اسرائیل بار دیگر تاکید کرد که اجازه نخواهد داد که ایران از خاک سوریه به عنوان پایگاهی نظامی علیه اسرائیل استفاده کند.

رئیس جمهور روسیه در این دیدار ادامه همکاری میان دو کشور را مهم ارزیابی کرد و گفت: "روسیه یکی از شرکایی بود که از تاسیس کشور اسرائیل حمایت کرد... ما بسیار علاقه‌مندیم که درباره وضعیت منطقه و مسائل امنیتی گفت‌وگو کنیم."

آقای نتانیاهو قرار بود زودتر به مسکو سفر کند، اما به دلیل تنش‌های داخلی و انتخاباتی در حزب لیکود سفر خود را به تعویق انداخت.

انتخابات اسرائیل ماه آوریل سال ۲۰۱۹ برگزار می‌شود و آقای نتانیاهو تلاش می‌کند مقام خود را حفظ کند.

بی بی سی  فارسی