به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، اسفند ۰۷، ۱۳۹۷

محمدجواد ظریف استعفا کرد

در جستجوی دهمین انگشت ظریف!! 
در پی اعلام استعفای محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، الیاس حضرتی نماینده مردم تهران در مجلس،"ناهماهنگی‌ها در حوزه سیاست‌ خارجی و دخالت نهادهای مختلف در این حوزه" را علت اقدام آقای ظریف خوانده است.

آقای حضرتی از حسن روحانی خواست با استعفای محمدجواد ظریف مخالفت کند.

الیاس حضرتی به ایرنا گفت: من حدس می‌زنم آقای ظریف چون در جریان سفر بشار اسد به تهران نبود استعفا دادند. البته ایشان تاکنون چند بار به دلیل ناهماهنگی‌ها در حوزه سیاست خارجی استعفا داده بود اما این بار استعفای خود را رسمی اعلام کرده‌اند.

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس ایران همچنین تصویب نشدن لوایح مربوط به FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام را دلیل دیگر استعفای محمدجواد ظریف خوانده است.

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات ایران هم در واکنش به استعفای محمد جواد ظریف در صفحه توئیتری اش نوشت: ننشین برادر، پاشو بایست جواد جان! مردم نگرانند.

محمدجواد ظریف استعفا کرد

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفته است که موضوع استعفای آقای ظریف، امروز در یک جلسه فوری این کمیسیون بررسی می‌شود.

علی نجفی خوشرودی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز به خبرنگاران گفته است که نامه‌ای از سوی اکثریت نمایندگان مجلس شورای اسلامی خطاب به حسن روحانی و در حمایت از محمد جواد ظریف تهیه شده است و نمایندگان در آن، خواهان ماندن آقای ظریف در سمت خود شده‌اند.

عباس موسوی، معاون سخنگوی وزارت خارجه ایران استعفای آقای ظریف را تایید کرده اما محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور ایران، در ساعات نخست صبح سه‌شنبه پذیرش استعفای آقای ظریف از سوی حسن روحانی را تکذیب کرد.

وزیر خارجه ایران در متنی در شبکه اینستاگرام استعفای خود را اعلام کرد اما در حساب کاربری آقای ظریف در توییتر که وزیرخارجه ایران در آنجا معمولا به طور روزانه توییت می‌کند، خبری از این استعفا منتشر نشده است.

محمدجواد ظریف که از تابستان سال ۱۳۹۲ به عنوان وزیرخارجه دولت اول حسن روحانی انتخاب شده بود بلافاصله رهبری مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای غربی و آمریکا را برعهده گرفت و به عنوان معمار اصلی توافق هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ شناخته می‌شود.

استعفای ظریف در صدر اخبار رسانه‌های خارجی

به گزارش ایرنا، خبرگزاری‌های دنیا از جمله رویترز، فرانس‌پرس، آسوشیتدپرس، اسپوتنیک، دویچه وله و تارنمای خبری روزنامه‌هایی مانند نیویورک تایمز، واشنگتن پست و گاردین در خبری فوری، استعفای ظریف را بازتاب دادند.
شبکه‌های تلویزیونی سی‌ان‌ان، یورونیوز، ای‌بی‌سی و ان‌بی‌سی هم از جمله نخستین رسانه‌هایی بودند که این خبر را با عناوینی همچون «کناره گیری معمار برجام» منتشر کردند.
شماری از این شبکه‌ها از جمله الجزیره، اسکای نیوز و فرانس24 با قطع برنامه‌های عادی خود، این رویداد خبری را پوشش ویژه دادند.
ظریف دوشنبه شب با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام، از استعفای خود از سمت وزارت امور خارجه خبر داد.
وی نوشت: با عرض تبریک به مناسبت میلاد خجسته حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، روز مادر و روز زن، از بزرگواری مردم عزیز و دلاور ایران و مسئولین محترم در 67 ماه گذشته بسیار سپاسگزارم.
ظریف ادامه داد: از ناتوانی برای ادامه خدمت و تمام کاستی‌ها و کوتاهی‌ها در دوران خدمت صمیمانه پوزش می‌خواهم. شاد و سربلند باشید.
«سید عباس موسوی» معاون سخنگوی وزارت امور خارجه در گفت وگو با ایرنا، اصالت پست اینستاگرام و استعفای وی را مورد تایید قرار داده است.