به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، بهمن ۳۰، ۱۳۹۷

مقاومت گسترده علیه اعلان وضعیت اضطراری از سوی ترامپ

تأمین میلیاردها دلار هزینه دیوار مرزی با مکزیک از بودجه وزارت دفاع، آن‌هم با اعلان وضعیت اضطراری، از نظر حقوقی بسیار مناقشه‌برانگیز است. این اقدام ترامپ با مقاومت گسترده در میان دموکرات‌ها و جمهوریخواهان روبرو شده است.

به گزارش دويچه وله، هنوز مرکب امضای ترامپ زیر اعلان وضعیت اضطراری خشک نشده، مقاومت‌هایی همه‌سویه علیه این اقدام ترامپ شکل گرفته است. اعضای کمیسیون حقوقی مجلس نمایندگان آمریکا با ارسال نامه‌ای به ترامپ گفته‌اند، این وضعیت اضطراری را بررسی خواهند کرد.

جری نادلر عضو دموکرات این کمیسیون به شبکه سی‌ان‌ان گفته است: «این شاید یکی از بزرگترین چالش‌ها برای نظام قانون اساسی در تاریخ ایالات متحده آمریکا باشد. در صورتی که ترامپ موفق شود، بر حیطه قدرت رؤسای جمهوری به شدت افزوده می‌شود و تفکیک قوا آسیب جدی خواهد دید.»

"خلاف قانون اساسی و انزجارآور"

ابی واسرمن شولتس، نماینده دموکرات به سی‌ان‌ان گفت که اقدام رئیس‌جمهوری خلاف قانون اساسی و انزجارآور است. او افزود، مخالفان در کنگره آمریکا از هر ابزار حقوقی استفاده خواهند کرد تا مانع از این وضعیت اضطراری شوند.

از نظر حقوقی، کنگره آمریکا می‌تواند وضعیت اضطراری را لغو کند. اما برای اینکه دیگر نیازی به موافقت رئیس‌جمهوری نباشد، به یک "اکثریت وتو" نیاز دارد. در واقع دو سوم اعضای دو نهاد قانون‌گذار کنگره، مجلس نمایندگان و سنا، باید علیه وضعیت اضطراری رأی دهند؛ و این مانعی است که بعید است بتوان از آن عبور کرد.

اولین شکایت به دادگاه رسید

ترامپ باید از این اقدام خود در برابر دادگاه دفاع کند. دموکرات‌ها و فعالان حقوق شهروندی اعلام کرده‌اند، علیه آن شکایت خواهند کرد. مالکان زمین در ایالت تکزاس از هم‌اکنون شکایت خود را به دادگاه تسلیم کرده‌اند. اینکه روند رسیدگی دادگاه چه مدت به طول خواهد انجامید و چه نتیجه‌ای خواهد داد را از هم‌اکنون نمی‌توان پیش‌بینی کرد.

ترامپ گفته به این نکته آگاه است که در صورت اعلان وضعیت اضطراری، علیه او شکایت شود. این احتمال نیز وجود دارد که ترامپ در این پرونده ببازد. در این صورت دیوان عالی ایالات متحده در این باره تصمیم خواهد گرفت. او امیدوار است که در مرحله رسیدگی قضایی توسط دادگاه قانون اساسی پیروزی نصیب او شود.

دادگاه در روند رسیدگی قضایی خود باید به این پرسش کانونی پاسخ دهد که آیا وضعیت حاکم بر مرز مکزیک به طور کلی می‌تواند اعلان یک وضعیت اضطراری را توجیه کند؟

در سخنانی که ترامپ در باغ گل سرخ کاخ سفید بیان کرد و جنجال‌آفرین شد این بود که گفت، او اصلا نیازی به اعلان وضعیت اضطراری ندارد، اما او ترجیح می‌دهد این دیوار حائل را هر چه سریع‌تر بسازد.

استفاده از پول ارتش برای ساخت دیوار

دولت آمریکا با اعتماد به نفس کامل می‌گوید، دیواری را که ترامپ می‌خواهد می‌تواند در ابعاد کامل آن بسازد. کاخ سفید اعلام کرده، برای این پروژه بیش از هشت میلیارد دلار در اختیار دارد. بخش عمده این پول از بودجه وزارت دفاع تأمین شده، پولی که بیشتر برای پروژه‌های ساختمانی در نظر گرفته شده است.

ترامپ می‌گوید او در این زمینه با برخی ژنرال‌ها صحبت کرده است. او از جزئیات این پروژه‌ها اطلاعی ندارد اما می‌گوید که این موضوع چندانی ندارد.

در فضای تنش ناشی از اعلان احتمالی وضعیت اضطراری، این نکته نادیده گرفته شد که ترامپ لایحه بودجه دولت را که کنگره به تصویب رسانده را امضا کرده است. اگرچه بدین گونه یک تعطیلی مجدد دولت آمریکا منتفی می‌شود، اما درگیری سیاسی میان رئیس‌جمهوری و اپوزیسیون دموکرات به دور تازه‌ای کشیده شده است.

جمهوریخواهان نیز با طرح اعلان احتمالی یک وضعیت اضطراری از سوی رئیس‌جمهوری خشنود نیستند و در میان آنها بسیاری با این اقدام مخالف‌اند.

نگرانی جمهوریخواهان در این است که اگر دموکرات‌ها مسئله را به رأی‌گیری در دو نهاد قانون‌گذار گنگره بکشانند، این احتمال وجود دارد که در حزب جمهوریخواه شکاف ایجاد شود. به همین جهت بسیاری از نمایندگان و سناتورهای جمهوریخواه معتقدند که "وضعیت اضطراری" راه حل نیست و باید بودجه کافی در اختیار رئیس‌جمهوری گذاشت تا کار به این‌جا نکشد.